Kanał Gliwicki będzie modernizowany. „Większe wykorzystanie przyjaznego środowisku transportu”

Modernizacja szlaku żeglownego i jego ubezpieczeń brzegowych – etap I, obejmujący sekcję V i VI Kanału Gliwickiego to jedno z zadań, dla których PGW Wody Polskie ubiega się o dofinansowanie z unijnych funduszy. W razie pozyskania środków, inwestycja miałaby zostać zrealizowana do końca 2028 roku.

Sekcje V i VI biegnącej przez Gliwice drogi wodnej, to odcinki: Dzierżno – Łabędy (V) i Łabędy – Port Gliwice (VI). Jeszcze w ubiegłym roku na zlecenie RZGW przeprowadzono badanie składu chemicznego osadów dennych w Kanale, co miało poprzedzać planowane przedsięwzięcie.

Modernizacja Kanału Gliwickiego będzie kontynuowana. Wody Polskie zleciły analizy składu osadów dennych

Miliard na inwestycje

Oprócz projektu, który dotyczy Kanału Gliwickiego, pozostałe trzy byłyby realizowane na terenie woj. opolskiego. To modernizacje śluzy oraz sterowni na stopniach wodnych: Ujście Nysy (wraz z przebudową awanportów oraz obiektów towarzyszących) i Opole (wraz z przebudową awanportów); a także budowa jazu klapowego na stopniu wodnym Ujście Nysy w km 180,50 rzeki Odry wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Po uzyskaniu dofinansowania zadania mogłyby zostać zrealizowane do końca 2028 roku. Ich łączna szacunkowa wartość wynosi ok. 1 mld zł. Priorytetem jest utrzymanie możliwości transportowych drogi wodnej poprzez zapewnienie stałego i stabilnego poziomu piętrzenia wody – przekazują Wody Polskie PGW RZGW Gliwice.

Celem zadań jest również rozwój i usprawnienie śródlądowej drogi wodnej na Odrze oraz usprawnienie niskoemisyjnych systemów transportu przyjaznych środowisku, w tym o obniżonej emisji hałasu, promowanie zrównoważonej mobilności regionalnej i lokalnej. Projekty są uwzględnione w Krajowym Programie Żeglugowym do roku 2030

– dodaje Regionalny Zarząd.

Wody Polskie od 2023 roku ubiegają o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Pomyślne przeprowadzenie trwającego obecnie procesu administracyjnego może skutkować podpisaniem pre-umów na finansowanie projektów, co będzie krokiem w kierunku realizacji wspomnianych inwestycji.

Inwestycje nie będą prowadzić do zmiany żadnego z parametrów eksploatacyjnych składowych śródlądowych dróg wodnych do klasy wyższej niż przed jego realizacją. Projekty, zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów dla Programu FEnIKS 2021-2027, obejmują działania skierowane na osiągnięcie i utrzymanie dobrego stanu śródlądowej drogi wodnej, a także rozwój transportu niskoemisyjnego na Odrzańskiej Drodze Wodnej w celu promowania zrównoważonej mobilności regionalnej i lokalnej – podkreśla instytucja.

Jak wskazują Wody Polskie, priorytetem projektu jest utrzymanie możliwości transportowych drogi wodnej poprzez zapewnienie stałego i stabilnego poziomu piętrzenia wody.

Najważniejsze założenia realizacji inwestycji to poprawa infrastruktury wodnej, zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, a także zrównoważony rozwój. To ostatnie pojęcie obejmuje transport śródlądowy, który zaliczany jako jedna z bardziej ekologicznych alternatyw dla transportu lądowego.

modernizacja infrastruktury na Odrze ma na celu zwiększenie jej roli w systemie transportowym Polski, zwłaszcza w kontekście wymagań środowiskowych. Integracja z europejskim systemem transportowym: inwestycje mają na celu poprawę spójności infrastrukturalnej Odry z siecią europejską, szczególnie z siecią TEN-T (Trans-European Transport Network). To pozwoli na lepsze połączenia między portami w Polsce oraz mobilności transgranicznej, Niemczech i reszcie Europy, co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności gospodarczej regionu – podsumowują Wody Polskie.

Rezultatem realizacji inwestycji ma być większe wykorzystanie przyjaznego środowisku transportu i utrzymanie parametrów śródlądowych dróg wodnych.

(żms)/Wody Polskie
fot. PGW WP RZGW Gliwice (FB) (zdjęcia mają charakter poglądowy)

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze