Modernizacja szlaku żeglownego i jego ubezpieczeń brzegowych – etap I, obejmujący sekcję V i VI Kanału Gliwickiego to jedno z zadań, dla których PGW Wody Polskie ubiega się o dofinansowanie z unijnych funduszy. W razie pozyskania środków, inwestycja miałaby zostać zrealizowana do końca 2028 roku.
Sekcje V i VI biegnącej przez Gliwice drogi wodnej, to odcinki: Dzierżno – Łabędy (V) i Łabędy – Port Gliwice (VI). Jeszcze w ubiegłym roku na zlecenie RZGW przeprowadzono badanie składu chemicznego osadów dennych w Kanale, co miało poprzedzać planowane przedsięwzięcie.
Miliard na inwestycje
Oprócz projektu, który dotyczy Kanału Gliwickiego, pozostałe trzy byłyby realizowane na terenie woj. opolskiego. To modernizacje śluzy oraz sterowni na stopniach wodnych: Ujście Nysy (wraz z przebudową awanportów oraz obiektów towarzyszących) i Opole (wraz z przebudową awanportów); a także budowa jazu klapowego na stopniu wodnym Ujście Nysy w km 180,50 rzeki Odry wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
– Po uzyskaniu dofinansowania zadania mogłyby zostać zrealizowane do końca 2028 roku. Ich łączna szacunkowa wartość wynosi ok. 1 mld zł. Priorytetem jest utrzymanie możliwości transportowych drogi wodnej poprzez zapewnienie stałego i stabilnego poziomu piętrzenia wody – przekazują Wody Polskie PGW RZGW Gliwice.
Celem zadań jest również rozwój i usprawnienie śródlądowej drogi wodnej na Odrze oraz usprawnienie niskoemisyjnych systemów transportu przyjaznych środowisku, w tym o obniżonej emisji hałasu, promowanie zrównoważonej mobilności regionalnej i lokalnej. Projekty są uwzględnione w Krajowym Programie Żeglugowym do roku 2030
– dodaje Regionalny Zarząd.
Wody Polskie od 2023 roku ubiegają o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Pomyślne przeprowadzenie trwającego obecnie procesu administracyjnego może skutkować podpisaniem pre-umów na finansowanie projektów, co będzie krokiem w kierunku realizacji wspomnianych inwestycji.
– Inwestycje nie będą prowadzić do zmiany żadnego z parametrów eksploatacyjnych składowych śródlądowych dróg wodnych do klasy wyższej niż przed jego realizacją. Projekty, zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów dla Programu FEnIKS 2021-2027, obejmują działania skierowane na osiągnięcie i utrzymanie dobrego stanu śródlądowej drogi wodnej, a także rozwój transportu niskoemisyjnego na Odrzańskiej Drodze Wodnej w celu promowania zrównoważonej mobilności regionalnej i lokalnej – podkreśla instytucja.
Jak wskazują Wody Polskie, priorytetem projektu jest utrzymanie możliwości transportowych drogi wodnej poprzez zapewnienie stałego i stabilnego poziomu piętrzenia wody.
Najważniejsze założenia realizacji inwestycji to poprawa infrastruktury wodnej, zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, a także zrównoważony rozwój. To ostatnie pojęcie obejmuje transport śródlądowy, który zaliczany jako jedna z bardziej ekologicznych alternatyw dla transportu lądowego.
– modernizacja infrastruktury na Odrze ma na celu zwiększenie jej roli w systemie transportowym Polski, zwłaszcza w kontekście wymagań środowiskowych. Integracja z europejskim systemem transportowym: inwestycje mają na celu poprawę spójności infrastrukturalnej Odry z siecią europejską, szczególnie z siecią TEN-T (Trans-European Transport Network). To pozwoli na lepsze połączenia między portami w Polsce oraz mobilności transgranicznej, Niemczech i reszcie Europy, co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności gospodarczej regionu – podsumowują Wody Polskie.
Rezultatem realizacji inwestycji ma być większe wykorzystanie przyjaznego środowisku transportu i utrzymanie parametrów śródlądowych dróg wodnych.
(żms)/Wody Polskie
fot. PGW WP RZGW Gliwice (FB) (zdjęcia mają charakter poglądowy)