Dużo zieleni, brak krzykliwych kolorów i rażących w oczy reklam browarów – tak jest już m.in. w Rybniku, a od tego sezonu zmiany wprowadziły także Katowice.
Według wydanego przez prezydenta Katowic rozporządzenia, Rynek i okolice mają wyglądać schludnie, a tzw. ogródki muszą zostać ujednolicone. W Gliwicach, zdaniem urzędników, podobne rozwiązania nie są potrzebne bo „przestrzeń Rynku jest uporządkowana”.
TAK TO ROBIĄ W KATOWICACH
Katowickie rozporządzenie określa nie tylko lokalizację tzw. ogródków, ale przede wszystkim dość szczegółowo opisuje, w jaki sposób powinny one wyglądać. W dużym skrócie chodzi o to, by małą architekturę wkomponować w historyczną, reprezentacyjną część miasta i skończyć z chaosem kolorystycznym.
Dlatego też parasole muszą być w pastelowych kolorach, najlepiej ecru. Znak firmowy lub nazwa firmy może znajdować się tylko na lambrekinie parasola (boczne, zwisające elementy parasola – przyp. red.). Wokół kawiarenek powinno być dużo zieleni, kwiaty lub krzewy muszą być posadzone w donicach. Właśnie na fakt, by wokół tzw. ogródków było zielono Katowice kładą szczególny nacisk.
Rozporządzenie określa nawet jak ma wyglądać wyposażenie takiego ogródka – powinno być wykonane według jednolitego wzoru, z estetycznych oraz naturalnych materiałów, t.j. drewna, rattanu, wikliny czy metalu.
BEZ ZIELENI W GLIWICACH
W Gliwicach, choć w porównaniu z poprzednimi latami sytuacja wygląda lepiej, nadal jest kilka elementów, które warto byłoby zmienić. Na gliwickim Rynku czy przy kawiarenkach usytuowanych przy uliczkach starówki wciąż można spotkać parasole z ogromnym logo browaru, leżaki rodem z nadmorskiej plaży czy plastikowe tunele. Na pewno nie można powiedzieć też, że ogródki obfitują w zieleń.
– Staramy się nie narzucać, a jednocześnie obserwujemy, że lokalni restauratorzy wzajemnie się do siebie dopasowują. Przestrzeń Rynku jest uporządkowana w zakresie lokalizacji kawiarenek – informuje ZDM.
W zakresie lokalizacji na pewno, w zakresie wyglądu już nie do końca. W szczególności dotyczy to uliczek wokół Rynku, na których często panuje reklamowy chaos.
Warto dodać, że rozporządzenie, które wydał Prezydent Katowic nie tylko zobowiązuje restauratorów do dbania o wygląd ogródków, ale także przewiduje sankcje dla tych, którzy nie dostosują się do zasad.
Katarzyna Klimek