Jeżeli zakładać swój własny biznes, to w sposób odpowiedzialny i mądry – upewniając się, że ma on jakiekolwiek szanse na powodzenie. W tym celu wykorzystuje się biznesplan, który stworzyć można samemu lub z pomocą specjalisty. Aby tego typu plan był użyteczny, musi zostać sporządzony dostatecznie wcześnie.
Czym jest biznesplan (harmonogram działań)?
Biznesplan to szczegółowy harmonogram działań i strategii, które są niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów przedsiębiorstwa. Jest to kompleksowy dokument, który nakreśla cele, procesy i oczekiwania firmy.
Dobry biznesplan krok po kroku zawiera informacje takie jak:
- opis oferowanych produktów lub usług;
- analizę rynku docelowego i konkurencji;
- kluczowe inicjatywy marketingowe;
- prognozy finansowe;
- plany operacyjne;
- plany zarządzania ryzykiem.
Sensownie ułożony harmonogram działań podejmowanych przez przedsiębiorstwo pomaga w stworzeniu przejrzystości sposobu funkcjonowania firmy. Dostarcza wskazówek, jak efektywnie alokować zasoby, aby osiągnąć konkretne cele zarówno w krótkim, jak i długim okresie.
Jest to także nieocenione narzędzie komunikacji z potencjalnymi inwestorami i interesariuszami na temat misji, wizji i dalszego rozwoju firmy oraz marki. Specjaliści twierdzą, że jego obecność jest niezbędna dla każdego udanego przedsięwzięcia.
W jakim celu tworzy się biznesplan?
Biznesplan (harmonogram działań) tworzy się po to, żeby nie zabłądzić podczas żadnego etapu funkcjonowania firmy.
Przedsiębiorcy, którzy wpadają na pomysł stworzenia nowej firmy, muszą nieustannie analizować, czy ma on szansę na osiągnięcie sukcesu i przyniesienie odpowiednich zysków. Analizując konkretne przykłady, biznesplan jest w stanie uświadomić inwestorowi np. że podejmowane przez niego dotychczasowe działania są bezsensowne, ponieważ:
- oferowane produkty lub usługi nie są pożądane wśród wybranej społeczności;
- na rynku docelowym istnieje zbyt duża konkurencja, która dostarcza usługi lub produkty w cenie, która jest nieosiągalna dla innych firm;
- marketing internetowy nie jest rozwiązaniem przynoszącym rezultatu, bo średnia wieku grupy docelowej wynosi 60 lat;
- koszty prowadzenia operacji długoterminowo przekraczają wysokość przychodów i firmę czeka nieuchronne bankructwo.
Realny jest też inny scenariusz, w którym okaże się, że stworzony plan jest sensowny. Wtedy biznesplan pomaga usługodawcy zdobyć potrzebną pewność siebie i zminimalizować ryzyko niepowodzenia.
Posiadanie przejrzystego harmonogramu działań pozwala przedsiębiorcom i inwestorom opracować strategię opartą na rzeczywistych danych, a nie na domysłach.
Kiedy zacząć tworzyć biznesplan?
To możliwie, że najważniejsza informacja dla wszystkich początkujących przedsiębiorców, ale biznesplan tworzy się przed założeniem działalności, a nie po!
Biznesplan spełnia swoje podstawowe zadanie, czyli ograniczanie podejmowanego ryzyka, wyłącznie wtedy, gdy jest tworzony z odpowiednim wyprzedzeniem. Analiza rynku musi odbyć się, zanim zacznie się w nim uczestniczyć. Wprowadzenie produktu, który jest droższy i gorszej jakości, niż ten oferowany przez konkurencję prowadzi do nieuchronnego bankructwa i straty zainwestowanych środków finansowych.
Jak napisać biznesplan?
Napisanie odpowiedniego biznesplanu nie jest zadaniem łatwym. Wymaga posiadania wiedzy na temat funkcjonowania wybranego rynku oraz umiejętności potrzebnych do przeprowadzania szczegółowych i wnikliwych analiz. Z tego powodu czasami lepiej powierzyć wykonanie go komuś innemu; komuś, kto jest wykwalifikowany i potrafi korzystać z wszystkich potrzebnych w tym celu narzędzi.
Tworzenie biznesplanu samemu – od czego zacząć?
Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie celu istnienia swojej działalności, a następnie określenie zadań. Zarabianie dużej ilości pieniędzy nie jest poprawną odpowiedzią – te muszą być poniekąd środkiem ubocznym prawidłowego funkcjonowania firmy.
Konieczne będzie wykonanie szczegółowych badań na temat branży: uświadomienie sobie kto stanowi konkurencję i kim jest potencjalny klient. Koniecznie należy ustalić, czy produkty/usługi:
- są dobrze skierowane do grupy docelowej (np. protezy dla osób starszych, słodycze dla dzieci – a nie na odwrót);
- wyróżniają się czymś na tle reszty konkurencji (jakość, doświadczenie, cena);
- nie wejdą w przesycony rynek (np. sieć sklepów znajdujących się na każdym osiedlu).
Przeprowadzanie wnikliwych analiz samemu jest często niemożliwe do wykonania ze względu na ograniczenia w posługiwaniu się np. skomplikowanymi wzorami matematycznymi. Do tego dochodzi m.in. brak dostępu do gigantycznych zbiorów danych i fakt tego, że konkurencja broni dostępu do swoich tajemnic (a tym samym własnych biznesplanów).
Własnoręczne tworzenie biznesplanów sprawdza się najczęściej wyłącznie w przypadku JDG.
Zlecenie stworzenia biznesplanu profesjonaliście – czy warto?
Zdecydowanie lepszym pomysłem wydaje się zlecenie stworzenia biznesplanu profesjonaliście. Kontakt z radcą finansowym, czy analitykiem danych uświadomi mocne i słabe strony przedsiębiorstwa. Usługa ta jest jednak kosztowna, więc wiąże się z koniecznością sporej inwestycji.
Przedsiębiorcy współpracujący z doradcami muszą spisywać umowy, których celem jest przestrzeganie przez obie strony tajemnic zawodowych. Ogranicza to ryzyko poinformowania konkurencji o nowych czy najciekawszych pomysłach.
SWOT – czym jest i do czego służy?
SWOT to narzędzie wykorzystywane w planowaniu strategicznym do oceny wewnętrznego i zewnętrznego otoczenia organizacji. Każda litera jest skrótem od konkretnego słowa:
- S – strengths (mocne strony);
- W – weaknesses (słabe strony);
- O – opportunities (szanse);
- T – threats (zagrożenia).
SWOT służy często jako wstępny biznesplan, z którego korzystają przedsiębiorcy, którzy nie posiadają środków finansowych na zatrudnienie profesjonalnego doradcy. Należy zwiększać siłę liter S i O oraz prowadzić do tego, żeby W i T malały, a ostatecznie zniknęły (w miarę możliwości).
Należy jednak pamiętać o tym, że plan biznesowy tworzy się jak najwcześniej po to, żeby firma osiągnęła możliwie jak największy sukces na rynku.
materiał partnera