Kiedy ŚKUP wróci do normalnego funkcjonowania? GZM: “Jesteśmy teraz przed krytycznym momentem “

Kiedy system ŚKUP wróci do normalnego działania? Specjaliści zajmujący się odtwarzaniem systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwem pracują 24 godziny na dobę nad usunięciem skutków awarii. Udało się odtworzyć wszystkie bazy danych.

 
Usuwanie awarii wchodzi w krytyczny moment, który pozwoli określić, kiedy dokładnie system zostanie ponownie uruchomiony dla pasażerów. Planowane jest to w tym tygodniu.

Mija tydzień od cyberataku

W ciągu ostatnich dni informatykom udało się zbudować na nowo bezpieczną infrastrukturę i odtworzyć kluczowe bazy danych, w tym najważniejszą z baz, zawierającą dokonywane przez pasażerów transakcje.

Stopniowo uruchamiamy i testujemy kolejne elementy systemu. Jesteśmy teraz przed krytycznym momentem uruchomienia aplikacji systemowej i jej przetestowania. Od tego zależy ostateczna data usunięcia awarii

– mówi Łukasz Zych z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

W godzinach porannych pasażerowie mogli zaobserwować testy działania poszczególnych modułów systemu. Kiedy wszystkie elementy zostaną odtworzone i przetestowane, dopiero wówczas będziemy mogli mówić o jego pełnej sprawności. – Poinformujemy o tym w osobnym komunikacie – dodaje Łukasz Zych.

Przypomnijmy, że awaria systemu ŚKUP nastąpiła w nocy z 7 na 8 lutego. Jej przyczyną była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. Nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb. O cyberataku zostały powiadomione służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych – NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Sprawa została również zgłoszona policji.

Awaria nie ma wpływu na ruch pojazdów

Awaria systemu ŚKUP spowodowała utrudnienia w zakupie biletów komunikacji miejskiej. Jednak w żaden sposób nie zakłóciła funkcjonowania komunikacji miejskiej – autobusy, tramwaje i trolejbusy jeżdżą bez zakłóceń.

Kanały sprzedaży biletów, które nie były powiązane z systemem ŚKUP, a z których pasażerowie i tak korzystali najchętniej, działają bez zakłóceń. Dla pasażerów, którzy kupowali bilety za pośrednictwem ŚKUP, ZTM zapewnił alternatywne kanały sprzedaży biletów. Szczegółowe i aktualizowane informacje znajdują się na stronie internetowej ZTM.

Pasażerowie, którzy posiadają bilety okresowe (miesięczne, kwartalne, roczne) mogą dalej z nich korzystać za okazaniem ważnej karty ŚKUP. ZTM zaproponował również alternatywne i tymczasowe sposoby zakupu biletów długookresowych.

Jednorazowe bilety papierowe są dostępne w około 1000 punktach sprzedaży, wszystkie rodzaje biletów jednorazowych (20, 40 i 90 minut) są sprzedawane przez kierowców i motorniczych. Bilety komunikacji miejskiej można kupować również za pomocą aplikacji mobilnych, które są dostępne na rynku (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade oraz części aplikacji bankowych). Posiadacze biletów wieloprzejazdowych będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy kosztu zakupu biletów jednorazowych, jak również zostanie wydłużona ważność tych biletów.

AKTUALIZACJA – 15.02 – bilety długookresowe w aplikacji mPay

ZTM wprowadził alternatywny sposób zakupu biletów długookresowych na komunikację miejską – można to zrobić aplikacji mobilnej mPay. Opcja dostępna jest od środy, 15 lutego.

Pasażerowie ZTM mogą przy użyciu telefonów komórkowych kupować wszystkie bilety długookresowe – są to bilety tygodniowe („Sieć 7″), miesięczne („Miasto 30″, „2 Miasta 30″, „Sieć 30″ i „Sieć 30 Okaziciel”), kwartalne („Miasto 90″, „2 Miasta 90″, „Sieć 90″) oraz półroczne („Sieć 180″). W aplikacji, w puli nowo dostępnych biletów, znajdą się zarówno wersje normalne, jak i ulgowe. Aplikacja mPay jest bezpłatna i można ją pobrać z App Store, Google Play i AppGallery.

Porozumienie ZTM z operatorem aplikacji mPay w zakresie tymczasowej sprzedaży biletów długookresowych ma obowiązywać co najmniej do czasu zakończenia awarii.

Oprócz tego Zarząd Transportu Metropolitalnego zdecydował o natychmiastowym uruchomieniu w Punktach Obsługi Pasażera sprzedaży tymczasowych, papierowych biletów miesięcznych oraz o umożliwieniu zakupu biletów miesięcznych poprzez wykonanie przelewu.

Szczegółowe informacje dotyczące wdrożonych na czas awarii systemu ŚKUP rozwiązań, m.in. w zakresie sprzedaży i kasowania biletów, dostępne są na stronie internetowej ZTM. Organizator komunikacji miejskiej przeprasza za wszystkie niedogodności i prosi pasażerów o wyrozumiałość.

(mat. pras. GZM)