W Łabędach wprowadzona zostanie kolejna zmiana w organizacji ruchu. Między 16 a 20 grudnia w rejonie skrzyżowania ulic Głównej i Staromiejskiej zostanie ponownie uruchomiony tymczasowy bypass – tym razem z nawierzchnią asfaltową. Będzie on funkcjonował podczas zamknięcia pierwszej z tych ulic.
W tej części miasta do 2028 roku realizowane są dwie sprzężone ze sobą inwestycje – kolejowa i drogowa. Wśród zmian, jakie zajdą w przeciągu najbliższych kilku lat, przewidziano m.in. przebudowę wiaduktu kolejowego przy ul. Staromiejskiej, budowę nowego wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich, utworzenie ronda turbinowego pod nowym wiaduktem u zbiegu ulic Przyszowskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej, budowę zatok autobusowych i parkingów dla samochodów oraz rowerów, a także rozbudowę infrastruktury rowerowej i likwidację istniejącego przejazdu kolejowego.
Pierwsze istotne zmiany w organizacji ruchu, związane z tym przedsięwzięciem, wprowadzono w połowie listopada. Dwa tygodnie później przywrócono pierwotną organizację ruchu na skrzyżowaniu ulic Głównej i Staromiejskiej, z zaznaczeniem jednak, że rozwiązanie to jest tymczasowe.
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, między 16 a 20 grudnia bypass w tym rejonie zostanie ponownie uruchomiony, tym razem z nawierzchnią asfaltową i będzie funkcjonował podczas zamknięcia ul. Głównej.
Na placu budowy kontynuowane są prace związane z infrastrukturą podziemną w pobliżu skrzyżowania z ul. Narutowicza. Odtworzenie nawierzchni po wykopach w ul. Strzelców Bytomskich planowane jest na połowę miesiąca, co umożliwi przywrócenie przejazdu w obu kierunkach. Obecnie ruch odbywa się tam wahadłowo.
Będą przerwy w kursowaniu pociągów
W zakresie inwestycji kolejowej, w rejonie torowiska stacji Gliwice-Łabędy firma „Trakcja SA” prowadzi prace ziemne związane ze zbliżającą się modernizacją całego układu torowego. Wkrótce wprowadzona powinna zostać tzw. przerwa technologiczna, a przejazd pociągów w porze nocnej pomiędzy godzinami 23:00 a 5:00 ma być niemożliwy. Jak informowało niedawno PKP Intercity, był to jeden z powodów planowanej zmiany trasy pociągu „Podhalanin” z Zakopanego do Szczecina, który będzie kursować objazdem przez Częstochowę i Łódź.
Nocne prace przy torowisku w Łabędach mają zminimalizować utrudnienia za dnia.
– Od grudniowej zmiany rozkładu jazdy nastąpi przerwa w ruchu pociągów na stacji Gliwice-Łabędy i na szlakach przyległych w dni powszednie w godz. od 23.00 do 5.00 – przekazała portalowi „Rynek Kolejowy” Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Aby nie wstrzymywać ruchu w ciągu dnia i wykorzystać wynikające z rozkładu przerwy w kursowaniu pociągów, wykonawca w porze nocnej będzie realizował dostawy i rozładunek materiałów, roboty związane z budową sieci trakcyjnej i rozjazdów, obiektów inżynieryjnych czy zabezpieczenia torów – dodała.
Przypomnijmy, że po zakończeniu inwestycji – w 2028 roku – pasażerowie będą mieć do dyspozycji zmodernizowaną stację w Łabędach, przesuniętą w stosunku do pierwotnego usytuowania historycznego budynku kolejowego.
Nowa stacja, dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, będzie wyposażona w trzy wygodne perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i nagłośnieniem. Na peron nr 1 będzie można dojść bezpośrednio z przebudowywanego wiaduktu przy ul. Staromiejskiej. Nowy wiadukt ma zaś powstać przy ul. Strzelców Bytomskich. Podróżujący zyskają również nowy przystanek Gliwice-Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza przy osiedlu Kopernika.
Przewoźnicy towarowi mają z kolei skorzystać z przystosowania stacji w Łabędach do przyjmowania dłuższych składów (do 750 m) czy z budowy nowego toru łącznikowego w kierunku gliwickiego portu. Umożliwi on przejazd z pominięciem stacji Gliwice. Wartość wszystkich prac, które realizuje Trakcja, to ok. 425 mln zł. Pieniądze pochodzą z budżetu centralnego, przy czym inwestycja toczy się przy współudziale Miasta Gliwice, którego wkład w przebudowę układu drogowego sięga obecnie ok. 40 mln zł.
(żms/UM Gliwice – kik/ZDM/rynek-kolejowy.pl)