Kolizyjne skrzyżowanie coraz bliżej przebudowy. Na zbiegu ul. Gliwickiej i Bytomskiej powstanie rondo

Przebudowa feralnego skrzyżowania w Boniowicach coraz bliżej realizacji. W ostatnich dniach Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na przebudowę prawie 12-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 94, w ramach której w tym miejscu powstanie rondo.

 
Decyzja wojewody umożliwia w najbliższym czasie ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych pomiędzy Pyskowicami i granicą Zabrza. Przedsięwzięcie zaplanowano na lata 2023-2024. Oznacza to opóźnienie w rozpoczęciu prac. W lutym 2021 zapowiadano, że zamówienie publiczne zostanie ogłoszone w IV kwartale ub. roku.

DK94 Pyskowice — granica miasta Zabrze

Przebudowa DK94 ma na celu poprawę bezpieczeństwa i warunków komunikacyjnych oraz poprawę parametrów technicznych drogi. W ramach inwestycji jej konstrukcja zostanie dostosowana do nośności 11,5 t/oś, przewidziano też przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi oraz zatok autobusowych. Powstaną też ciągi piesze i pieszo-rowerowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.


Poprawa klimatu akustycznego zostanie osiągnięta dzięki zastosowaniu cichej nawierzchni. Dzięki wykonaniu odpowiedniego odwodnienia oraz urządzeń ochrony środowiska ograniczymy wpływ eksploatacji drogowej na środowisko

– informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Istniejąca droga pomiędzy Pyskowicami a granicami miasta Zabrze zostanie przebudowana na odcinku o długości 11,8 km, z wyłączeniem dwóch odcinków o łącznej długości prawie 400 m, zrealizowanych wcześniej w ramach budowy A1.

W Boniowicach w miejscu istniejącego skrzyżowania DK94 z ul. Gliwicką (DP2902S), na którym dotąd dochodziło do wielu kolizji i wypadków, powstanie rondo.

Przebudujemy i wybudujemy chodniki oraz ciągi pieszo – rowerowe, zatoki autobusowe. Przebudujemy parking przydrożny w Boniowicach oraz miejsce do ważenia pojazdów w Konarach. Wybudujemy również dodatkowo dwa miejsca dla do kontroli pojazdów – dodaje GDDKiA.

Oprócz tego przebudowane zostaną istniejące skrzyżowania, obiekty inżynierskie, zjazdy publiczne i indywidualne, odwodnienie i oświetlenie.

Zakładane parametry: klasa drogi – GP (droga główna ruchu przyspieszonego potocznie zwana “drogą szybkiego ruchu”), przekrój – 1×2 (jak ustaliliśmy w katowickim oddziale GDDKiA będzie tam po jednym pasie ruchu w każdym kierunku), szerokość pasów ruchu – 3,5 m, nośność – 11,5 t/oś.

Inwestycja jest przewidziana do finansowania ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

(żms)/mat. pras. GDDKiA
fot. arch. KPP Tarnowskie Góry