Koniec remontu na gliwickim dworcu. Mamy nową wizytówkę miasta?

Z rocznym opóźnieniem dobiegła właśnie końca modernizacja gliwickiego dworca PKP. O kłopotach z dochowaniem wyznaczonych terminów już niedługo nikt nie będzie pamiętać, za to z efektów przebudowy będziemy korzystać przez lata.

Sprawdziliśmy jak prezentuje się obiekt na kilka dni przed oficjalnym oddaniem do użytku.

W poniedziałek na dworcu przeprowadzano już tylko prace porządkowe. Sprzed budynku zniknął kontener pełniący funkcję tymczasowego dworca zastępczego. Nad wejściem do obiektu pojawił się za to zegar, na którego brak często wskazywali podróżni.

– Wszystkie prace na dworcu w Gliwicach zostały ukończone, obecnie trwają odbiory końcowe. Uroczyste otwarcie obiektu odbędzie się w połowie grudnia

– informuje Maciej Bułtowicz z PKP S.A.

W stosunku do zapowiedzi sprzed remontu najważniejszą zmianą jest kolor elewacji obiektu, który jest inny niż ten prezentowany na wizualizacjach.
– Wizualizacja dworca powstawała na etapie przygotowywania koncepcji. Docelowy kolor elewacji został uzgodniony z konserwatorem zabytków na etapie opracowania projektu budowlanego – tłumaczy Bułtowicz.

Uwagę mieszkańców zwraca też oświetlenie budynku, w dwóch barwach – fioletowej na ścianie frontowej i białe na jej skrzydłach.

– Kolor oświetlenia został opisany w dokumentacji projektowej. Pragnę jednak wyjaśnić, że jest możliwość zmiany koloru oświetlania

– zaznacza Bułtowicz.

Najbardziej charakterystycznym elementem „nowego dworca” jest ukończona już kilka miesięcy temu hala peronowa. Perony zyskały nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostały tory w obrębie stacji. Z tunelu głównego na poziom peronu prowadzą schody ruchome i windy. Dworzec jest też przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Choć remont dobiegł końca, do budynku wciąż nie wprowadzili się nowi najemcy. Docelowo ma się tam znaleźć kawiarnia, apteka, drogeria, spożywczak, sklepiki z multimediami i prasą.

Koszt inwestycji wyniósł 156 mln złotych, z czego aż 81 mln złotych stanowiły środki z budżetu Unii Europejskiej. Modernizacja rozpoczęła się w grudniu 2014 roku. Wykonawcą remontu było polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A.
(msz)