Krótka historia etykiet samoprzylepnych

Współcześnie etykiety samoprzylepne stanowią ważny element opakowań wielu produktów. Wbrew pozorom nie są one wcale nowym wynalazkiem, ponieważ pojawiły się już w pierwszej połowie XX wieku. Na rynek wprowadziła je amerykańska firma, która do dziś zajmuje się dystrybucją materiałów samoprzylepnych.

 


Czemu służą etykiety samoprzylepne?

Etykiety samoprzylepne od początku swojego istnienia pełniły kilka funkcji. Ich zadaniem było i nadal jest dostarczanie klientom informacji na temat towaru, który jest nimi opatrzony. Znajduje się na nich m.in. nazwa produktu, skład, a także kod kreskowy oraz dane dotyczące producenta. Oprócz tego pełnią one ważną funkcję marketingową, o czym wie każda współczesna drukarnia etykiet. Już pierwsze nalepki tego typu były używane do reklamowania produktów i wyróżniania ich na tle konkurencji. Dlatego też starannie projektowano je w taki sposób, aby podkreślały wartość towarów, na których się znajdowały. Od początku wykorzystuje się w tym celu różnorodne znaki, symbole, emblematy i inne formy graficzne, a także przemyślane rozwiązania kolorystyczne, których zadaniem jest przykucie uwagi klientów i zachęcenie ich do zakupu konkretnego produktu.

Kiedy powstały etykiety samoprzylepne?

Historia etykiet jest bardzo rozległa. Zanim pojawiły się w formie samoprzylepnej, stosowano wiele innych rozwiązań. Istniały więc np. etykiety przywiązywane oraz przypinane, a także naklejane ręcznie. Najczęściej zdobiły butelki z napojami. Oprócz tego umieszczano je na skrzynkach oraz pudełkach, w których znajdowały się różnorodne towary.

Przełom nastąpił w latach 30. XX wieku. Wtedy to po raz pierwszy zaprezentowano światu właściwe etykiety samoprzylepne, które  przypominają ich współczesne odpowiedniki. W 1935 roku wynalazł je Amerykanin Stan Avery. Był on również założycielem pierwszego przedsiębiorstwa produkującego etykiety, Kum-Kleen Products.

Avery wynalazł także pierwszą maszynę do etykietowania. Udało mu się to  dzięki pożyczce w wysokości 100 dolarów, którą otrzymał od swojej narzeczonej Dorothy Durfee. Ta dziś stosunkowo niewielka kwota wystarczyła do stworzenia tego równie przełomowego urządzenia.

Z czasem firma Avery’ego została przekształcona w Avery Adhesives Label Corporation i zaczęła się niezwykle szybko rozwijać. W znaczący sposób wpłynęła ona na podejście producentów do prezentacji ich towarów i doprowadziła do popularyzacji etykiet samoprzylepnych, które zaczęto powszechnie stosować w latach 60. XX wieku. Obecnie przedsiębiorstwo funkcjonuje jako Avery Dennison Corporation.

Etykiety samoprzylepne współcześnie

Współcześnie etykiety samoprzylepne są bardzo popularne. Dzięki postępowi technologicznemu są drukowane na różnorodnych materiałach – nie tylko papierze, lecz także specjalnych foliach syntetycznych. Pozwala to na idealne dostosowanie ich do rodzaju opakowania, na którym mają się znaleźć. Najczęściej produkuje się je przy wykorzystaniu technologii komputerowej i druku cyfrowego. Dzięki temu w łatwy sposób można umieścić na nich dowolne projekty graficzne.

(materiał partnera)