Wraz z nadejściem Nowego Ładu zaszło wiele zmian – również w kwestii leasingu. Warto zatem dowiedzieć się, czy mimo wszystko leasing wciąż jest opłacalną formą finansowania samochodu.
Polski Ład wprowadził w życie Polaków wiele zamieszania. Zmiany dotyczą także kwestii związanej z leasingiem, który obecnie dla wielu osób stanowi zagadkę. Chociaż do tej pory była to jedna z najbardziej opłacalnych form finansowania pojazdu, przyszedł czas, kiedy zaczynamy zastanawiać się, czy wciąż można na to liczyć. Dowiedz się, jak Polski Ład wpłynął na kwestię leasingu samochodu oraz czy dalej jest to opłacalne rozwiązanie.
Polski Ład a wykup do majątku prywatnego
Chociaż najbardziej popularny jest leasing samochodów, to warto wiedzieć, że w ten sposób można sfinansować o wiele więcej, między innymi sprzęt biurowy lub IT. Według przepisów Polskiego Ładu, kiedy zdecydujesz się wykupić leasingowany przedmiot, przez 6 lat musisz odprowadzać od niego wartość podatku dochodowego.
Właściciele działalności gospodarczej, podczas użytkowania leasingowanego przedmiotu, rozliczają go jednak w kosztach przychodu, co pozwala zminimalizować podstawę opodatkowania. Dzięki temu, przedsiębiorcy płacą zatem mniejszy podatek.
Leasing realnie obniża koszty
Wpływają na to zmniejszenie podstawy opodatkowania przez miesięczne raty, a także sposób wyliczania składki zdrowotnej. Wraz z upływem czasu, użytkowane przedmioty tracą swoją wartość, z tego też względu, patrząc na to ogólnie, leasing wciąż jest opłacalny pod względem podatkowym.
Sprzedaż rzeczy sfinansowanych z majątku przedsiębiorstwa wpływa natomiast na wzrost przychodów, co wiąże się z obowiązkiem zapłaty większego podatku i składki zdrowotnej. Jeżeli podatnik rozlicza się na ryczałcie, zmianie może ulec dodatkowo zmiana progu obliczania wysokości składki zdrowotnej.
Czy warto brać w leasing drogi samochód?
Leasing samochodów premium, czyli takich, których wartość przekracza kwotę 150 tysięcy złotych, może wiązać się jednak z nieco wyższymi kosztami. W tej sytuacji korzystnym rozwiązaniem będzie jednak zdecydowanie się na niski wkład własny oraz niewielkie raty, zaś wysoką kwotę wykupu.
Dzięki temu, w okresie trwania umowy leasingowej, właściciele firm będą mogli rozliczać w kosztach przychodu raty, które będą w proporcji pozostającej do wartości pojazdu, natomiast po wykupieniu leasingowanego auta, amortyzacja będzie proporcjonalna do raty wykupowej. W takiej sytuacji zarówno raty, jak i opłata początkowa będą wyliczane na podstawie współczynnika leasingu, zaś po wykupieniu auta będzie ono stanowić składnik majątku firmy.
Amortyzacja leasingowanego sprzętu
Właściciel firmy będzie miał szansę amortyzacji wartości wykupu, która pozostawać będzie w proporcji do 150 tysięcy złotych – limit do wykupu pojazdu zostanie ustalony ponownie. Sytuacja ta wpływa jednak na wyższą wartość pojazdu, która ujęta zostanie w kosztach przychodu przedsiębiorstwa.
Czy leasing się opłaca? Jeżeli tak, to komu?
Podsumowując – Polski Ład, choć wiąże się z wieloma zmianami, nie zmienia aż tak wiele w kwestii leasingu. Wciąż pozostaje on na czele form finansowania, które można zaliczyć do opłacalnych.
Przedmioty stanowiące część majątku firmy będą podlegały opodatkowaniu przez taki sam okres, jak rzeczy pozyskane przy pomocy leasingu operacyjnego. Warto jednak podkreślić, że niektórzy przedsiębiorcy nie będą w stanie wydać jednorazowo wysokiej kwoty, jaka wiąże się z zakupem pojazdu – dlatego też leasing z pewnością pozostanie formą finansowania, która przyniesie wiele korzyści na tle finansowym.
Warto jednocześnie pamiętać, aby korzystać z usług profesjonalnych firm leasingowych, jak https://vleasing.pl – dzięki indywidualnie skonstruowanej umowie leasingowej, dopasowanej do konkretnej branży oraz potrzeb przedsiębiorcy, można liczyć na ewentualne ulgi finansowe, co pozwoli dodatkowo odciążyć firmowy budżet.
materiał partnera