W sezonie w gospodarstwie rolnym jest tyle do zrobienia, że ciężko wygospodarować czas choćby na odpowiednią ilość snu, a co dopiero na działania dodatkowe, niezwiązane bezpośrednio z pracami polowymi czy inwentarskimi. To dlatego zadanie, takie jak malowanie ciągnika, często odkładamy z roku na rok, a tak naprawdę na wieczne nigdy. Mimo wszystko jesteśmy jednak zaskoczeni, gdy blacha rdzewieje i pojawiają się w niej dziury – a to tylko najbardziej bezpośrednie konsekwencje rezygnacji z lakierowania ciągnika oraz innych maszyn rolniczych. Skoro już wiemy, że jest to nieodzowne do zachowania dobrego stanu sprzętu, to zastanówmy się nad konkretami.
Z tego tekstu dowiesz się, kiedy przeprowadzić malowanie ciągnika, jakich środków do tego użyć oraz jak proces ten powinien przebiegać.
Malowanie ciągnika – kiedy?
Na początku warto uspokoić wszystkich, którzy właśnie rozpaczają, że do ogromu corocznych zajęć dojdzie jeszcze jedno. Malowanie traktora nie musi być powtarzane w każdym sezonie. Wystarczy zrobić to raz na kilka lat. Optymalne są odstępy 2-3 lata, ale w przypadku tych maszyn, które są w dobrej kondycji, równie dobrze może to być okres 4-5 lat.
Oczywiście obowiązek nie dotyczy właścicieli nowych ciągników – w ich przypadku pierwsze lakierowanie regeneracyjne warto rozważyć dopiero wówczas, gdy dostrzeżemy pierwsze oznaki zużywania się powłok. Bezwzględną wskazówką do przeprowadzenia malowania maszyn rolniczych jest pojawiająca się na nich korozja, a także głębokie zadrapania, odpryski, dziurki czy nierówności dobrze wyczuwalne pod palcami. Dzięki zdrapaniu starego lakieru i położeniu nowego zyskamy kilkuletnią ochronę przed szkodliwymi czynnikami, z jakimi traktor musi radzić sobie codziennie. Chodzi zarówno o warunki atmosferyczne (deszcz, śnieg, wilgoć, intensywne promieniowanie UV), jak i o czynniki wynikające ze specyfiki środowiska (np. nawozy, środki o odczynie silnie kwaśnym lub silnie zasadowym, kamienie, korzenie i twarde grudki ziemi powodujące uszkodzenia mechaniczne).
Jeśli chodzi o okres roku, malowaniu maszyn rolniczych najbardziej sprzyja wiosna i jesień. Wybieramy ciepły dzień (ok. 20°C), nie deszczowy, ale i nie w okresie suszy (optymalna dla malowania wilgotność powietrza to 70%).
Malowanie ciągnika – czym?
Przystępując do malowania pokoju, kupujemy farbę w kolorze, który nam odpowiada. W przypadku maszyny rolniczej sprawa jest nieco bardziej skomplikowana – będziemy potrzebować nie tylko odpowiedniego lakieru, ale także dobranego do niego podkładu, a najczęściej również wypełniacza.
Podkład zapewnia lepsze przyleganie farby do metalu, a zatem dłuższą żywotność malowania. Farba podkładowa zapewnia również dodatkową warstwę antykorozyjną, co w przypadku maszyn rolniczych jest szczególnie pożądane. Prawidłowe dobranie podkładu wymaga kupienia produktu przeznaczonego do odpowiedniego rodzaju powierzchni (np. do konkretnego gatunku metalu), jak również pasującego kolorem do lakieru, który nałożymy w kolejnym kroku.
Specjalnym rodzajem podkładu jest farba podkładowa z wypełniaczem. Warto ją zastosować wówczas, gdy na powierzchni maszyny widoczne są zadrapania, wgniecenia i inne nierówności. Ich zniwelowanie ma efekt estetyczny, ale też praktyczny – każdy taki uszczerbek w karoserii może być ogniskiem korozji.
Jeśli chodzi o samą farbę, mamy do wyboru dwie opcje: lakier do metalu ogólnego zastosowania albo specjalistyczny lakier do maszyn rolniczych. Oczywiście to drugie rozwiązanie jest w przypadku ciągnika zdecydowanie rozsądniejsze. Profesjonalna farba do ciągnika cechuje się podwyższoną odpornością na działanie szkodliwych czynników atmosferycznych i chemicznych, a także właściwościami mechanicznymi odpowiadającymi trudnym warunkom, w jakich traktor jest użytkowany.
Jeśli planujesz generalny remont, uwzględniający malowanie silnika, również musisz wybrać specjalnie do tego przeznaczoną farbę, odporną na bardzo wysokie temperatury.
Malowanie ciągnika – jak?
Kiedy dysponujesz już odpowiednimi produktami, samo malowanie jest stosunkowo łatwe. Najpierw należy usunąć stary lakier – np. przy pomocy nakładki na szlifierkę kątową. Nieco głębiej można wybrać drobne ogniska korozji. Jeśli rdzy jest sporo albo pojawiły się dziury, trzeba wymienić cały element.
Najlepiej nanieść nie jedną, ale dwie warstwy podkładu – zwłaszcza jeśli jest to podkład wypełniający. Po jego przeschnięciu przystępujemy już do właściwego lakierowania, również na dwie warstwy.
Więcej o samych farbach do maszyn rolniczych oraz o sposobie ich nakładania przeczytasz w tym poradniku: https://www.blaut-rol.pl/blog/jak-przeprowadzic-lakierowanie-renowacyjne-b69.html.
materiał partnera | informacja