Francuski koncern motoryzacyjny PSA poinformował w tym tygodniu, że rozważa możliwość „potencjalnego kupna” firmy Opel należącej do General Motors.
Zdaniem branżowych mediów transakcja jest bardzo prawdopodobna, a rozmowy na ten temat „zaawansowane”.
– Grupa PSA potwierdza, że analizuje wraz General Motors liczne strategiczne projekty, których celem jest poprawa jej rentowności i efektywności operacyjnej, łącznie z ewentualnym nabyciem Opla – powiedziała Dorota Kozłowska, PR manager z Peugeot Polska Sp. z o.o.
Co taka sprzedaż może oznaczać dla gliwickiej fabryki Opla?
– Oczekujemy, że w przypadku sprzedaży naszej spółki i marki wszystkie porozumienia zachowają ważność
– mówi Mariusz Król przewodniczący NSZZ „Solidarność” GMMP Gliwice. – Wszyscy pracownicy potrzebują tego bezpieczeństwa. Celem Solidarności jest również zapewnienie załodze pewnych, stabilnych oraz przewidywalnych miejsc pracy. Solidarność będzie do tego zmierzać w tych rozmowach i powinna być zaangażowana w przejrzysty oraz uczciwy proces ewentualnej transakcji – dodaje.
– Jesteśmy gotowi prowadzić rozmowy z PSA w przypadku nabycia otwarcie, w sposób konstruktywny i doprowadzić te rozmowy do końca najszybciej, jak to możliwe. Ponadto eksperci publiczni powinni uwzględnić wpływ swoich oświadczeń i prezentacji w mediach na pracowników i ich rodziny. Ważniejsze niż przywoływanie przerażających scenariuszy i szkodzenie przedsiębiorstwu Opel/Vauxhall jest dążenie do uzyskania pozytywnego wyniku – komentuje w wydanym przez gliwickich związkowców oświadczeniu Wolfgang Schäfer-Klug, przewodniczący Europejskiej Rady Zakładowej Opel/Vauxhall.
PSA to producent samochodów marek Peugeot, Citroen i DS. Z General Motors firma współpracuje od 2012 roku. Efektem wspólnego projektu jest m.in. nowy opel crossland X. Gdyby doszło do połączenia PSA z General Motors, nowy podmiot miałby 16% udziału w europejskim rynku producentów samochodów i byłby drugi największym po Volkswagenie.
Przypomnijmy, gliwicka fabryka Opla zanotowało w tym roku historyczne wyniki. Z linii produkcyjnej zakładu zjechało ponad 200 tysięcy nowych samochodów. To m.in. zasługa dobrej sprzedaży nowego modelu Opla Astry. Jej nowa generacja, to jeden z bestsellerów w gamie Opla. Od debiutu rynkowego Opel otrzymał już ponad 320 000 zamówień na kompaktową Astrę hatchback oraz Astrę Sports Tourer.
W styczniu tego roku dyrektor generalny gliwickiego zakładu Andrzej Korpak, otrzymał z rąk prezydenta Zygmunta Frankiewicza statuetkę „Gliwickiego Lwa” – wyróżnienie przyznawane raz w roku efektywnym liderom firm, bądź instytucji działających na terenie Gliwic.
(msz)