Coraz bliżej rewitalizacji obszarów wokół dworca i na terenach po dawnej Fabryce Drutów. Dwie kluczowe inwestycje – Nowe Gliwice II i Centralny Węzeł Przesiadkowy – znajdują się w fazie zaawansowanych projektów. Po zakończeniu prac przy „średnicówce” i dworcu PKP, zanosi się zatem na kolejne remonty w tym rejonie Gliwic.
Na potrzeby Centralnego Węzła Przesiadkowego gmina pozyskała tereny o powierzchni 6 hektarów. Po remoncie dworca kolejowego, za który odpowiada PKP, miasto postawi spory obiekt po drugiej stronie torów. Nacisk zostanie położony na inne formy transportu – m.in. miejski autobus szynowy oraz „tradycyjny” autobus. Pod uwagę zostaną wzięte potrzeby zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych przewoźników.
Możliwe, że skorzystają na tym pasażerowie korzystający z autobusowego dworca międzynarodowego, który obecnie znajduje się na bardzo odległym osiedlu Kopernika, co jest swojego rodzaju absurdem jeśli chodzi o organizację transportu w dość sporym mieście, jakim są Gliwice. Na ostatniej sesji Rady Miasta, głosami radnych, inwestorem zastępczym przy budowie węzła został Zarząd Dróg Miejskich, który od teraz będzie prowadził inwestycję.
– Budowa Centralnego Węzła Przesiadkowego w Gliwicach, jest inwestycją kluczową dla prawidłowego funkcjonowania transportu zbiorowego komunikacji w mieście, zapewniającą możliwość przesiadek z miejskiego transportu zbiorowego oraz transportu indywidualnego w sposób jak najbardziej dogodny dla pasażerów – informuje nas Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy gliwickiego Zarządu Dróg Miejskich.
Na terenie węzła zostaną też stworzone miejsca postojowe dla taksówek oraz odrębne parkingi rowerowe. Dla miasta głównym celem budowy węzła jest realizacja nowoczesnego systemu komunikacyjnego w skali metropolitarnej, integrującego w jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego z ruchem pieszym i rowerowym.
[pullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”#ff8d8d” class=”” size=””]Miasto obecnie czeka na wykonawcę koncepcji techniczno-architektonicznej, która będzie podstawą do zlecenia wykonania właściwej dokumentacji projektowej służącej do uzyskania pozwolenia na budowę. Ma być ona gotowa w listopadzie bieżącego roku. Ostatnim etapem inwestycji będzie realizacja robót.[/pullquote]Równolegle urząd miejski planuje rewitalizację poprzemysłowych terenów przy ul. Dubois. Na terenach m.in. po dawnej Fabryce Drutu mają powstać lokale usługowe oraz obiekty pod wynajem dla firm stawiających na nowe technologie. Gmina zdołała uzyskać stosunkowo niemałe dotacje z Unii Europejskiej w wysokości 4,5 mln zł, co daje ponad 80 proc. środków (prawie 7 mln zł) potrzebnych na przygotowanie terenu. Połączony zasięg obu inwestycji, Nowych Gliwic II i węzła przesiadkowego, będzie monstrualny – od ulicy Dubois aż po Tarnogórską. (mpp)