Radykalnej metamorfozy dworca PKP nie będzie. Mozaika z czasów PRL pozostanie

Znana jest już warta 1,5 mln zł koncepcja przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach.

Zawiedzeni będą ci, którzy liczyli na radykalną zmianę wyglądu budynku.

Za opracowanie koncepcji przebudowy powstałego w latach 1924-25 dworca odpowiadała pracownia „PAS Projekt Archi Studio” z Nadarzyna, która zwyciężyła we wrześniowym przetargu. Wiadomo już, że w wyniku remontu, obiekt nie przejdzie metamorfozy, choć na pewno usprawnione zostanie jego codziennie funkcjonowanie. Projekt o nazwie „Przebudowa kompleksu dworcowego Gliwice” obejmie m.in. remont peronów, tuneli i infrastruktury torowej. Wykonana zostanie także wymiana sieci instalacji elektrycznej i centralnego ogrzewania.

Co zmieni się na pierwszy rzut oka z zewnątrz?

– Na pewno przywrócony będzie naturalny kolor dworca, można powiedzieć ceglany. Ten kolor obowiązywał przy budowie obiektu – tłumaczy Tomasz Sosnowski z pracowni PAS Projekt Archi Studio.

Po zakończeniu modernizacji, dworzec PKS zostanie połączony przejściem z częścią „kolejową”. Elewacja obiektu w niewielkim stopniu ulegnie zmianom.

Najwięcej zdziwienia może budzić fakt, że zdecydowano się pozostawić kamionkową mozaikę w holu głównym budynku.
– Wojewódzki konserwator zabytków zwrócił uwagę na mozaikę i na pewno będzie ona zachowana. Podczas remontu zostanie wyczyszczona, a po zakończeniu inwestycji mozaika będzie podświetlona – dodaje Tomasz Sosnowski.

Ceramiczna okładzina ściany została wykonana w drugiej połowie lat 60-tych ubiegłego wieku w Spółdzielni „Kamionka” w Łysej Górze. Autorami projektu byli Witold Bulik i Zygmunt Lis.

Ocena walorów estetycznych dzieła może być różna, jego wygląd nie wszystkim się podoba.

– Budynek, a więc także mozaika, figuruje w gminnej i wojewódzkiej ewidencji zabytków. Oznacza to, że wszystkie zmiany konsultowane muszą być z wojewódzkim konserwatorem zabytków – poinformowano nas w biurze konserwatora zabytków w gliwickim magistracie.

Jaki jest następny krok? Projekt przebudowy jest już w rękach spółki PKP, która zajmie się sprawami formalnymi – pozwoleniami na budowę, kosztorysem, rozpisaniem przetargu na realizację przebudowy.

Wykonawcę prac remontowych poznamy najprawdopodobniej wczesną wiosną.

Koszt remontu wstępnie oceniano na blisko 171 mln zł. Czasu na rozpoczęcie inwestycji nie ma zbyt wiele – by skorzystać z 83-milionowej dotacji unijnej, spółka musi zakończyć przebudowę w przyszłym roku.

Modernizacja dworca kolejowego w Gliwicach dość długo znajdowała się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Gdy wydawało się, że szanse na remont zaniedbanego dworca zostały zaprzepaszczone, pod koniec 2012 roku, inwestycja „awansowała” na listę podstawową Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Na początku ubiegłego roku spółka PKP S.A. przeprowadziła studium wykonalności, który pozytywnie oceniło szanse na zakończenie inwestycji do końca 2015 roku. (mpp)

(wiz. PAS Projekt)