Metrorowery pojawiły się już na stacjach w Gliwic i innych miastach Metropolii. Start systemu nastąpi w niedzielę, 25 lutego. GZM podjęła też decyzję o połączeniu i znacznym przyspieszeniu wdrożenia II oraz III fazy roweru metropolitalnego.
Nie do końca 2025 roku, ale już w lipcu i sierpniu bieżącego, mają zostać uruchomione kolejne etapy systemu rowerowego, który na zamówienie Metropolii organizuje firma Nextbike. Warto skupić się jednak na I fazie działania systemu, która ma rozpocząć działanie już od niedzieli, 25 lutego.
Jak na razie z metrorowerów będzie można korzystać instalując aplikację Metrorower – przygotowaną przez Nextbike. Później będzie do tego służyć również „Transport GZM”, ale kiedy dokładnie – Metropolia jeszcze nie informuje.
Ile kosztuje wypożyczenie roweru?
1–30 min: 1 zł
31–60 min: 2,50 zł
61–90 min: 4,50 zł
91–120 min: 7 zł
121–150 min: 10 zł
151–180 min: 13,50 zł
181–210 min: 17,50 zł
211–240 min: 22 zł
Za każde następne rozpoczęte 30 min: 5 zł
Plany abonamentowe
Dla osób korzystających z roweru regularnie, korzystniejsze może się okazać wykupienie abonamentu. Każdy abonament to 60 darmowych minut dziennie.
Miesięczny (30 dni): 29,90 zł
Półroczny (180 dni): 129 zł
Roczny (365 dni): 239 zł
Działa już strona poświęcona rowerom metropolitalnym – https://metrorower.transportgzm.pl/. Można tam pobrać wspomniane oprogramowanie na smartfony a także znaleźć mapę rowerów (kliknij tu).
Stacje rowerów miejskich w Gliwicach w I fazie działania systemu znajdziemy tu:
- ul. Kormoranów,
- ul. Piastowska,
- aleja Sikornik,
- ul. Żwirki i Wigury,
- ul. Pocztowa,
- ul. Nowy Świat / ul. Solskiego,
- ul. Sikorskiego / ul. Reymonta,
- ul. Jana Pawła II,
- ul. Akademicka Politechnika,
- ul. Kozłowska / ul. Radiowa,
- ul. Zawiszy Czarnego Biblioteka,
- ul. Zimnej Wody,
- plac Mickiewicza,
- plac Piłsudskiego,
- plac Inwalidów Wojennych,
- Dworzec PKP,
- aleja Przyjaźni / ul. Zwycięstwa,
- plac Piastów,
- ul. Kozielska / ul. Góry Chełmskiej,
- ul. Okulickiego / ul. Kozielska,
- ul. Kozielska Szkoła,
- ul. Zakole,
- ul. Poniatowskiego,
- Centrum Przesiadkowe ul. Tarnogórska,
- ul. Warszawska Basen,
- ul. Gwiazdy Polarnej,
- ul. Lubliniecka Radiostacja,
- ul. Zygmuntowska,
- ul. Akademicka Arena.
Początkowo do dyspozycji gliwiczan (i przyjezdnych), na 29 wymienionych stacjach rozlokowanych w różnych częściach Gliwic, będzie 175 jednośladów. Docelowo, po uruchomieniu II i III fazy działania systemu (które mają zostać wdrożone łącznie), w Gliwicach skorzystamy z 559 rowerów metropolitalnych w 91 stacjach wypożyczeń. Gdzie znajdziemy pozostałe 62? Dopytywany o to wydział Usług Komunalnych Urzędu Miejskiego (gdzie zostaliśmy odesłani przez GZM), tydzień temu poinformował, że dokładne lokalizacje są jeszcze ustalane.
Gdybyście chcieli pojechać rowerem do Zabrza…
W mieście bezpośrednio sąsiadującym z Gliwicami na początek uruchomionych zostanie 8 stacji, na których pojawi się 60 metropolitalnych jednośladów. Znajdziemy je na terenie Zabrza w następujących lokalizacjach:
- Plac Dworcowy, nazwa: Dworzec,
- ul. 3 Maja, nazwa: Guido,
- ul. Jordana, nazwa: Helenka Kościół,
- ul. Krakowska, nazwa: Rokitnica Rokita,
- al. Korfantego, nazwa: Aquarius,
- ul. Roosevelta, nazwa: Politechnika Śląska,
- ul. Wolności, nazwa: Sztolnia Królowa Luiza,
- ul. Matejki / ul. Czołgistów, nazwa: Park Powstańców Śląskich.
W kolejnym, połączonym etapie rozwoju systemu rowerowego, w Zabrzu będzie 80 stacji, a do dyspozycji mieszkańców przekazanych zostanie 619 jednośladów.
Największy system rowerowy w Polsce
Metrorower to największy w Polsce i jeden z największych w Europie systemów roweru miejskiego. Docelowo będzie składał się będzie z 7000 rowerów i pozwoli na podróżowanie po 31 gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. 25 lutego system ruszy w 8 miastach – Katowicach, Sosnowcu, Tychach, Gliwicach, Zabrzu, Chorzowie, Siemianowicach Śląskich i Czeladzi.
Metrorowerem będzie można poruszać się po wszystkich miastach GZM nie zważając na granice między miastami i gminami, system zastąpi wszystkie znane mieszkańcom systemy rowerów miejskich i zapewni możliwość swobodnych podróży, bez obaw o to czy przypadkiem nie wyjechało się poza granice miasta. Jedyne o czym użytkownik musi pamiętać to to, aby rower zwrócić we właściwym miejscu – na stacji. Dodatkowo nowa technologie umożliwią, że rowery miejskie będzie można wypożyczać i oddawać na stacji bez wpinania ich do stojaka.
(żms)
fot. 24GLIWICE