Metrorower zaprezentowany, znamy też cennik. Darmowe pół godziny dla posiadaczy biletów okresowych

Największy system rowerowy w tej części Europy rozpocznie działanie wczesną wiosną przyszłego roku. Metropolia zaprezentowała Metrorower, który ma stanowić uzupełnienie dla podróży komunikacją miejską – pierwsze pół godziny korzystania będzie darmowe dla posiadaczy biletów okresowych.

 
To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce.

Rower w GZM traktujemy jak równoprawny środek transportu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. – Nasze rowery mają te same barwy co autobusy i to nie jest przypadek. Nie traktujemy Metroroweru jako pojazdu rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale. To równoprawny element zrównoważonego transportu miejskiego, obok tramwaju, autobusu i trolejbusu – dodaje Karolczak.


Metrorower jako element Transportu GZM pojawi się również w taryfie. Każdy pasażer korzystający z biletu okresowego będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 30 minut dziennie.

– To idealne rozwiązanie na tak zwaną „ostatnią milę”– mówi Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności. – Rower może dowieźć nas do przystanku lub miejsca, do którego nie możemy, nie chcemy lub nie mamy czasu dojść pieszo – dodaje.

Metrorower to największy system roweru miejskiego w Polsce i jeden z największych w Europie. W systemie pojawi się 7 tysięcy rowerów i prawie tysiąc stacji. Rowery pojawią się w 31 gminach GZM. Technicznie będą to rowery IV generacji, wyposażone w nadajnik GPS. Oznacza to że nie będzie potrzeby przypinania ich do stojaków, będzie można wypożyczać i oddawać rowery na stacji bez wpinania go do stojaka.

To najnowszy model SmartBike 2.0, który jest lżejszy, bardziej zwinny, dynamiczny i wygodny niż dotychczasowe rowery.

Wykonawca systemu, firma Nextbike, ma 4 miesiące od podpisania umowy na jego uruchomienie. Jak podkreślają jego przedstawiciele, ten projekt ustawi Polskę na czele innowacji w dziedzinie bike-sharingu na arenie międzynarodowej.

– Nasze przedsięwzięcie jest znaczącym krokiem w kierunku przyszłości transportu miejskiego, z zobowiązaniem do co najmniej 5 lat pionierskiego projektu na obszarze 31 gmin Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej – mówi Tomasz Wojtkiewicz, CEO Nextbike.

(żms/mat. GZM)
fot. GZM