Miasto zdecydowało się na jedną z trzech koncepcji. Wiadomo jak będzie wyglądać Centrum Przesiadkowe

Ta koncepcja gwarantuje nie tylko funkcjonalność, ale również poprawę estetyki – tak miasto argumentuje wybór jednego z trzech wariantów budowy Centrum Przesiadkowego.

Zdecydowano, że projekt Zachodniej Bramy Metropolii Silesia powstanie w oparciu o wariant I koncepcji stworzonej przez firmę An Archi Group.

Kilka miesięcy temu Urząd Miejski przedstawił 3 koncepcje budowy Centrum Przesiadkowego. Teraz, gdy zdecydowano się na już na wybór tej właściwej, będzie mógł zostać ogłoszony przetarg na dokumentację budowlaną. Ma się to stać na przełomie sierpnia i września.


Dlaczego zdecydowano o wyborze koncepcji I?
Zdaniem urzędników gwarantuje ona najlepsze zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz obiektu. Dodatkowo zaletą jest m.in. wyrazista forma zadaszenia i dzięki dużej powierzchni przeziernej, pozwoli na dobre doświetlenie obiektu naturalnym światłem. Urzędnikom spodobała się także konstrukcja z drewna klejonego, która ich zdaniem jest wytrzymała, efektowna i funkcjonalna.

– Konstrukcja budynku obsługi pasażerów będzie uniwersalna, układ parteru będzie czytelny, będzie też możliwość zagospodarowania piętra. Układ centrum będzie klarowny i zapewni obsługę podróżnych wszystkich przystanków w jednym budynku. Na placu dworcowym zostaną zastosowane przyjazne podróżnym rozwiązania architektoniczne. Elementy małej architektury nadadzą placom przeddworcowym reprezentacyjny charakter i będą współgrać z architekturą Centrum Przesiadkowego, scalając tereny po północnej i południowej stronie dworca PKP – opisuje Urząd Miejski.

W1.Render_01

Wiadomo także, że nie powstanie przejście podziemne pod ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, które miało połączyć ul. Zwycięstwa z placem przydworcowym. Pozostanie przejście naziemne.

– Trwają analizy szeregu udogodnień, m.in. rozwiązań, które mogłyby usprawnić ruch kołowy i pieszy w rejonie dworca. Jedną z analizowanych koncepcji jest budowa ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, który połączyłby ul. Kolberga z Centrum Przesiadkowym – tłumaczy Urząd Miejski.

Według planów prace projektowe potrwają około roku, a roboty budowlane rozpoczęłyby się najwcześniej z początkiem 2018 roku.

Przypomnijmy, po drugiej stronie dworca, między ulicą Toszecką a Tarnogórską ma powstać ogromny obiekt, który będzie jednocześnie stacją autobusów miejskich i międzynarodowych, parkingiem dla samochodów oraz rowerów i przystankiem dla ?miejskiego autobusu szynowego?. Według założeń miałaby to być szybka kolej podmiejska łącząca Łabędy z Sośnicą, o której kilkukrotnie wspominali włodarze miasta. W nowej hali znalazłyby się także lokale przeznaczone do działalności komercyjnej. W jednym miejscu miasta mają więc zostać zlokalizowane wszystkie środki transportu tak aby ułatwić podróżnym sprawną podróż. Projekty zaprezentowane w internecie, uwzględniają także przebudowę przeddworcowego placu oraz zmodernizowanie przyległych ulic i placu Piastów. Koszt przedsięwzięcia szacuje się na 125 mln złotych i pokryty ma zostać w większości ze środków unijnych.

Wizualizacje poszczególnych koncepcji zaprojektowane zostały przez firmę An Archi Group.