Otwiera się nowa szansa na otrzymanie przez Gliwice 130 mln złotych dofinansowania na budowę Centrum Przesiadkowego. Termin na złożenie projektów został przesunięty niemal o miesiąc – do 28 stycznia.
Dla Magistratu to szansa na złapanie drugiego oddechu i dokończenie dokumentacji wykonawczej. Przypomnijmy, Miasto w listopadzie zerwało umowę z wybranym w przetargu wykonawcą, firmą Pas Projekt z Nadarzyna zarzucając jej nierzetelność i opóźnienia.
– Weryfikatorzy (zespół ekspertów z Politechniki Śląskiej – red.) stwierdzili, że wykonanie tak zaprojektowanej konstrukcji może grozić katastrofą budowlaną. Projekt zadaszenia został poprawiony przez wykonawcę, ale i tym razem opinia sprawdzających była negatywna. Eksperci wskazali, że projekt jest wykonany niezgodnie z obowiązującymi przepisami i w dalszym ciągu nie spełnia wymagań nośności – czytamy w oświadczeniu wydanym przez gliwicki Urząd Miejski.
Przed paroma tygodniami zdecydowano, że projekt będzie próbował dokończyć dotychczasowy podwykonawca Pas Projektu, biuro projektowe Mostostal Zabrze Biprohut S.A. (dawniej Przedsiębiorstwo Inżynierskie BIPROHUT Sp. z o.o.). Wdrożenie planu awaryjnego dość niespodziewanie zablokował jednak sam Pas Projekt. Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynął protest na działanie Miasta Gliwice złożony przez spółkę Sławomir Golenko Pas Projekt Archi Studio (podobieństwo nazwy nie jest przypadkowe, adres i prezes obu spółek jest ten sam).
[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]W ubiegły piątek odbyło się posiedzenie w tej sprawie. Jednak jak informuje nas Maja Lamorska-Gorgol z biura prasowego Prezydenta Gliwic, na rozstrzygnięcie jeszcze poczekamy.[/perfectpullquote]– Ostateczny werdykt Krajowej Izby Odwoławczej poznamy 8 stycznia. Wierzymy w możliwość złożenia dokumentacji w terminie. Warto jeszcze raz podkreślić, że Mostostal Zabrze Biprohut S.A. był podwykonawcą Pas Projektu i jest w stanie sprawnie dokończyć projekt – mówi.
Przypomnijmy, po drugiej stronie dworca, między ulicą Toszecką a Tarnogórską ma powstać ogromny obiekt, który będzie jednocześnie stacją autobusów miejskich i międzynarodowych, parkingiem dla samochodów oraz rowerów. W nowej hali znalazłyby się także lokale przeznaczone do działalności komercyjnej. W jednym miejscu Gliwic mają więc zostać zlokalizowane wszystkie środki transportu, tak aby ułatwić podróżnym sprawną podróż. Projekt zaprezentowany w Internecie, uwzględnia także przebudowę przeddworcowego placu oraz zmodernizowanie przyległych ulic i placu Piastów.
Michał Szewczyk