Misternie skonstruowane oszustwo, ofiar było (i będzie) więcej. Co byście zrobili, gdyby…

23-letnia gliwiczanka odebrała połączenie, usłyszała „automatyczną sekretarkę” systemu bankowego. Rozłączyła się. Potem nastąpiła kaskada kolejnych połączeń… Wskutek perfekcyjnie skonstruowanego oszustwa, młoda kobieta utraciła prawie 30 tys. zł.

 
Mieszkanka Gliwic odebrała ostatecznie jedno z przychodzących do niej połączeń. Automat cyfrowym głosem informował o próbie pobrania kredytu z jej konta.

Po chwili nastąpiło połączenie i pojawił się męski głos „pracownika”, potem kolejny. Misterna oszukańcza intryga trwała. Młoda kobieta próbowała weryfikować rozmówców. Sprawdzała w trakcie rozmowy czy pracownik o takim nazwisku pracuje w tym konkretnym banku – relacjonuje podinspektor Marek Słomski, oficer prasowy KMP Gliwice.

Przesyłano SMS potwierdzające dane. Internet potwierdzał, że pracownik o takim nazwisku tam pracuje. Nakłoniona do zabezpieczenia swoich pieniędzy na stworzonym koncie technicznym – dokonuje przelewu, podaje kody BLIK. Traci prawie 30 tysięcy złotych

– kontynuuje Słomski.

Policja ostrzega, że każdy – niezależnie od wieku czy wykształcenia – da się nabrać na tego rodzaju oszustwo, jeśli wcześniej nie przemyśli, jak zachowałby się w podobnej sytuacji.

Co zrobisz gdy zadzwoni telefon, odbierzesz i usłyszysz, że ktoś Tobie najbliższy zabił kogoś na przejściu dla pieszych? Jak zareagujesz gdy dowiesz się, że ktoś przejął twoje konto bankowe i właśnie zaciąga kredyt na twoje nazwisko? Zastanów się! Każdy myśli, że nie da się nabrać – apeluje rzecznik policji.

Przygotuj się na taki telefon

Czy znacie kogokolwiek, na kogo wzięty zostałby kredyt wskutek przejęcia jego konta bankowego (przynajmniej przez kogoś zupełnie obcego)? Wygląda na to, że gdy chcemy się obronić przed byciem ofiarą przestępstwa, sami wystawiamy się na cel…

Liczne zeznania pokrzywdzonych świadczą, że na taki szok nie ma odpornych. Emocje pojawiają się natychmiast, a one nigdy nie są dobrym doradcą. Nabierają się ludzie różnych zawodów, o różnym statusie społecznym. Przypadki, które opisujemy, mogą stanowić kanwę, na której przygotujesz siebie i swoich najbliższych na „ogłuszającą emocjonalnie” informację – podsumowuje Słomski.

(żms)/KMP Gliwice

16 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze