Most z początku XX wieku odkryty pod jezdnią, podtopienia i podmycia. Problemy przy przebudowie DK 94

Aktualnie termin zakończenia przebudowy blisko 12-kilometrowego odcinka DK 94, między Pyskowicami a Zabrzem, jest wskazywany na początek kwietnia 2025 roku. Nie jest jednak pewny, bo choć rozbudowa trasy osiągnęła już 72 proc. zaawansowania, to na drodze do realizacji inwestycji stanęły różne przeszkody.

 
Wykonawca jest w trakcie usuwania szkód powstałych po intensywnych opadach deszczu. We wrześniu br. doszło do licznych podtopień oraz rozmyć skarp nasypów i wykopów, a także odwodnienia drogi. Teraz prace skupiają się na kontynuacji robót na przebudowywanym odcinku drogi oraz rozwiązywaniu nieprzewidzianych okoliczności, na jakie wykonawca natrafił podczas prac.

To, a także niesprzyjające warunki pogodowe z ub. roku, mają wpływ na termin zakończenia całego przedsięwzięcia. Pierwotnie droga miała być gotowa pod koniec października 2024 r.

Most z początku XX wieku odkryty pod jezdnią

W trakcie realizacji inwestycji, w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich w Pyskowicach, odkryto pod powierzchnią jezdni DK94, w starorzeczu rzeki Dramy, niezinwentaryzowany obiekt mostowy z początku XX w. Odbyła się już kontrola nadzoru archeologicznego oraz Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który potwierdził możliwość rozbiórki obiektu. Obecnie trwa jego inwentaryzacja i szacowanie kosztów usunięcia.

Kolejną okolicznością, mającą wpływ na wydłużenie kontraktu, są roboty związane z rozszerzeniem przebudowy magistrali wodociągowej Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów (GPW) zasilającej w wodę okoliczne powiaty. Pierwotnie wykonawca miał przebudować około 5,5 km magistrali. Z uwagi na zły stan pozostałej części wodociągu – w porozumieniu i współfinansowaniu ze strony GPW – przebudowany zostanie cały odcinek magistrali o długości blisko 8 km.

Co jeszcze dzieje się na budowie?

Na początkowym odcinku o długości o 1 km, zaczynającym się na wysokości parku w Pyskowicach a kończącym się za skrzyżowaniem z DW901, trwają prace przy budowie konstrukcji nawierzchni wraz z przebudową skrzyżowania drogi krajowej i wojewódzkiej.

Na kolejnym odcinku, do Karchowic, wyszliśmy już z budową drogi do warstwy wiążącej konstrukcji asfaltowej drogi. Kontynuujemy budowę odwodnienia oraz kończymy prace brukarskie na ciągach pieszo-rowerowych. W Karchowicach, od sierpnia br. użytkownicy korzystają już z częściowo wybudowanego mostu nad potokiem Sroczka. Ruch pojazdów, z wykorzystaniem drogowej sygnalizacji świetlnej, poprowadziliśmy po części, na której wylano już asfalt twardolany. Tu również trwają prace brukarskie na ciągach pieszo-rowerowych i przy budowie zatok autobusowych – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Podbudowa asfaltowa została już wykonana, z wyłączeniem odcinków, na których trwa przebudowa magistrali wodociągowej. Od Karchowic do ronda w Boniowicach wykonana jest warstwa wiążąca na całym odcinku

– kontynuuje GDDKiA.

W Boniowicach na przecięciu się drogi krajowej z powiatową relacji Gliwice – Tarnowskie Góry, gdzie dochodziło w przeszłości do wielu kolizji i wypadków, budowane jest rondo. Wykonany został pierścień obiektu wraz z podbudową asfaltową, kontynuowane są prace brukarskie. Na kolejny odcinku, od ronda do Wieszowy, prace skupiają się na budowie nasypu w miejscu rozebranego obiektu nad nieczynną liną kolejową. Na pozostałym odcinku ułożono już konstrukcję asfaltową, odcinkowo, do warstwy wiążącej.

W Wieszowej występuje duże zróżnicowanie zaawansowania robót. Na początkowym odcinku budowana jest konstrukcja nawierzchni drogi i chodników, na dalszym, wybudowaliśmy już podbudowę bitumiczną oraz w połowie ciągi pieszo-rowerowe. Na końcu odcinka w Wieszowie zakończono montaż podziemnych zbiorników retencyjnych. Po zakończeniu „obsypki” będziemy kontynuowali roboty drogowe. Na końcowych odcinkach, od autostrady A1 do Zabrza, wykonywana jest warstwa wiążąca nawierzchni drogi. Dobiegają końca prace brukarskie – dodaje Dyrekcja.

Aktualny termin zakończenia prac przesunięty o kilka miesięcy

Umowa na rozbudowę DK94 ze STRABAG Infrastruktura Południe podpisana została 31 marca 2023 r. Pierwotny termin zakończenia prac przypadał na 31 października 2024 r.

Wobec częściowego uznania roszczeń wykonawcy w zakresie wystąpienia wyjątkowo niesprzyjających warunków klimatycznych (sierpień, październik, listopad i grudzień 2023 r.), podpisaliśmy aneksy do umowy, zmieniające termin ukończenia zadania na 8 kwietnia 2025 r. – przekazuje GDDKiA.

Ostateczny termin zakończenia inwestycji może jednak ulec zmianie, bo wystąpiły kolejne okoliczności, które powodują dalsze roszczenia wykonawcy.

To wspomniana już konieczność wykonania robót dodatkowych w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej, a także ujawnienie pod powierzchnią jezdni DK94 w niezinwentaryzowanego mostu i niekorzystnych warunków pogodowych.

Dopuszczenie ruchu na rozbudowanym odcinku DK94 nastąpi po ukończeniu przez wykonawcę robót budowlanych, wdrożeniu docelowej organizacji ruchu, zgłoszeniu zakończenia robót budowlanych do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz uzyskaniu przez wykonawcę pozwolenia na użytkowanie, jak również dopełnieniu wszelkich formalnych i kontraktowych procedur umożliwiających przejęcie przez GDDKiA wykonanych prac – podsumowuje Dyrekcja.

(żms)/GDDKiA
fot. GDDKiA

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
8 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze