To spora ulga dla osób starszych, szczególnie tych zamieszkujących samotnie duże mieszkania. Przy zachowaniu pewnych kryteriów można się ubiegać o zasiłek celowy w wysokości do 50% na opłatę za odbiór odpadów.
9 lutego urzędnicy zaczęli roznosić po mieście decyzje dotyczące wielkości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Stawki za metr kwadratowy powierzchni mieszkania, w oparciu o które obliczane są wielkości kwartalnych opłat gliwiczan, znacząco wzrosły.
Przypomnijmy – po wejściu w życie zmian mieszkańcy segregujący odpady zapłacą za ich wywóz średnio 20% więcej. Podwyżka opłat w przypadku osób niestosujących segregacji śmieci będzie sięgnie nawet 163%. Dokładne kwoty za wywóz odpadów prezentowaliśmy w grudniowym artykule. Teraz zagospodarowano środki finansowe na to, aby niektórych starszych gliwiczan odciążyć ze skutków wzrostu stawek.
Warunki dofinansowania
– Celem wprowadzenia zasiłku jest dodatkowe wsparcie osób, których sytuacja życiowa i materialna sprawia, że ponoszenie pełnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie jest uzasadnione społecznie – podkreślają urzędnicy.
Aby skorzystać ze wsparcia, należy łącznie spełnić następujące warunki: mieć ukończone 65 lat, posiadać prawo do zajmowania lokalu mieszkalnego o powierzchni przekraczającej 45,5 m2 na osobę, dysponować dochodem nieprzekraczającym 300% kryterium, o którym mowa w artykule 8. ust. 1 Ustawy o pomocy społecznej (wysokość kryterium to 461 zł – osoby samotne, 316 zł – osoby zamieszkujące z rodziną), nie kwalifikować się do otrzymania dodatku mieszkaniowego.
Jak uzyskać wsparcie?
Warunkiem udzielenia wsparcia finansowego w formie zasiłku celowego jest złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku wraz z załącznikami w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Gliwicach.
Kwotę świadczenia ustala się w oparciu o to, czy śmieci są segregowane, czy też gromadzone w sposób nieselektywny. W pierwszym przypadku można otrzymać 50% stawki opłaty za odbiór odpadów, w drugim dofinansowanie wyniesie 30%.
Przyznana pomoc będzie przekazywana przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego, na który dany mieszkaniec miał wnosić płatność.
Więcej informacji: Dział Świadczeń, ul. Górnych Wałów 9, 44-100 Gliwice, e-mail: e-mail: ds@ops.gliwice.eu, tel. 32 335 96 13, www.opsgliwice.pl.
(żms)
fot. zdj. poglądowe/arch. SM Gliwice