Prace badawczo-rozwojowe, praktyki dla studentów, ale również możliwość rozwoju dla pracowników regionalnego przewoźnika. Koleje Śląskie i Politechnika Śląska podpisały porozumienie o współpracy.
– Na rynku bardzo trudno pozyskać specjalistów w dziedzinie kolejnictwa. Brakuje wielu maszynistów inżynierów obsługujących składy. Dlatego każda współpraca z uczelniami wyższymi, która pozwoli przygotować wykwalifikowanych pracowników – nie tylko dla naszej spółki, jest działalnością korzystną dla wszystkich – mówi Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.
Koleje Śląskie chciałyby zatrudniać najlepszych absolwentów Politechniki Śląskiej, ale także oferować studentom praktyki dyplomowe i miesięczne staże studenckie.
– Jeżeli wyjdziemy z odpowiednią, wspólną ofertą, to przyciągniemy wielu zdolnych kandydatów. Dodatkowe formy zachęty, które moglibyśmy wykorzystać także w promowaniu naszych nowych aktywności dydaktycznych, pomogłyby zdobyć dla nas dobrych kandydatów, a spółce znakomitych pracowników – uważa prof. Marek Pawełczyk, rektor Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Nad szukaniem nowych rozwiązań technicznych, organizacyjnych i zarządczych ma się pochylić wspólny zespół złożony z politechników i kolejarzy.
Zawarte porozumienie zakłada również, że kolejowa spółka i uczelnia wspólnie będą prowadziły prace naukowe i badawcze odpowiadające na potrzeby Kolei Śląskich.
Pracownicy regionalnego przewoźnika zyskają możliwość rozwoju na specjalistycznych kursach, studiach podyplomowych i doktoranckich.
Owocem współpracy będzie również unowocześnienie programu dydaktycznego i wspólne organizowanie zajęć praktycznych oraz programów stypendialnych.
– Myślimy o wystąpieniu ze wspólnym wnioskiem, dzięki któremu powstałaby odpowiednia do kształcenia maszynistów infrastruktura. Chcielibyśmy także, by nasza współpraca dotyczyła również działalności badawczej. Mamy znakomitych naukowców, którzy w zakresie kolejnictwa współpracowali z różnymi firmami. Te kompetencje mogą wykorzystać także do wspierania Kolei Śląskich. Dla Politechniki będzie to na pewno oznaczało poszerzenie oferty dydaktycznej – podkreśla prof. Pawełczyk.
Kolej to przyszłość
Koleje Śląskie to liczący się polski przewoźnik regionalny. W ubiegłym roku spółka przewiozła 22 mln pasażerów. Już wkrótce tabor powiększy się o 29 nowych Impulsów II. Spółka i samorząd województwa śląskiego najprawdopodobniej skorzystają z zakontraktowanych opcji i zamówią kilka dodatkowych pojazdów. W ciągu dwóch najbliższych lat, na pogórniczych terenach w Gliwicach powstanie nowa, druga baza Kolei Śląskich.
– Koleje mają świetlaną przyszłość. Pan premier Donald Tusk powiedział wczoraj na konferencji prasowej, że w najbliższych pięciu latach wydamy 160 mld na kolej. Ktoś to będzie musiał obsłużyć i tutaj rola Politechniki Śląskiej, żeby przygotować kadry do pracy w kolejnictwie – tłumaczy Krzysztof Klimosz.
Nauka wspiera biznes
Politechnika Śląska to jedna z najlepszych polskich uczelni technicznych. W świętującej w tym roku jubileusz 80-lecia istnienia uczelni na studiach różnego stopnia (licencjackich, inżynierskich, magisterskich, doktoranckich i podyplomowych), na 13 wydziałach i blisko 60 podstawowych kierunkach kształci się blisko 16 tys. studentów. Kadra naukowa Politechniki Śląskiej liczy ponad 1,6 tys. pracowników naukowych, z czego ponad 120 to tytularni profesorowie nauk technicznych.
To nie pierwsze porozumienie Kolei Śląskich z uczelnią w województwie Śląskim. Pod koniec ubiegłego roku, list intencyjny w sprawie współpracy edukacyjnej i naukowej, śląski przewoźnik zawarł z Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej.
(mat. Kolei Śląskich)
fot. Koleje Śląskie