Na ulicy Tarnogórskiej zmieni się organizacja ruchu. Powstaną pasy rowerowe w obu kierunkach

Wzdłuż ulicy Tarnogórskiej poprowadzone zostaną pasy rowerowe, łączące infrastrukturę wykonaną w rejonie Centrum Przesiadkowego z ciągiem pieszo rowerowym biegnącym wzdłuż Radiostacji. To pierwsza zmiana, której wykonanie miasto planowało od dobrych kilkunastu miesięcy.

Koncepcję tworzenia pasów rowerowych zapowiedział już w 2023 roku ówczesny wiceprezydent Gliwic Mariusz Śpiewok. Jeszcze w czasie poprzedniej kadencji władz samorządowych, Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg, którego celem było wykonanie dróg rowerowych lub wydzielonych z jezdni pasów ruchu dla jednośladów wzdłuż kilkunastu ulic w Gliwicach. Na liście były m.in. ulice Tarnogórska, Daszyńskiego, Śliwki, Toszecka, Kościuszki, Opolska, Traugutta, Kozielska, Andersa, Pszczyńska, Dąbrowskiego.

Założenie było takie, by zmiany zostały wprowadzone przy jednoczesnym minimalnym zaangażowaniu kosztów i czasu realizacji, a także bez konieczności przebudowania istniejącej infrastruktury drogowej.

Pierwsza z nich właśnie się materializuje. Prezydent Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka poinformowała w mediach społecznościowych, że w najbliższym czasie wprowadzana będzie nowa organizacja ruchu na ulicy Tarnogórskiej, gdzie na prawie 1,5 km odcinku, od istniejącej drogi rowerowej przy Radiostacji do ścieżki dla jednośladów przy ul. Kolberga w rejonie Centrum Przesiadkowego wyznaczone zostaną pasy rowerowe w obu kierunkach.

To podejście, które od lat z powodzeniem rozwijają Wrocław, Poznań i Trójmiasto, godząc w ten sposób współistnienie różnych form transportu. Nowe pasy rowerowe na ul. Tarnogórskiej stworzą spójne i wygodne połączenie, ułatwiające rowerzystom bezpieczne poruszanie się tam i z powrotem wzdłuż północnej wylotówki Gliwic od rejonu Centrum Przesiadkowego przy dworcu PKP. To jednocześnie pierwsza, skupiona na rowerzystach, zmiana organizacji ruchu w mieście na tak dużą skalę – i kompromisowe rozwiązanie. Projekt opracowano bowiem tak, by i kierowcy nie odczuli znaczących utrudnień, a ruch samochodowy pozostał płynny – napisała prezydent Gliwic.

Jak zapowiedziała, wkrótce miasto ogłosi kolejną lokalizację, w której pojawią się nowe pasy dla rowerzystów.

Przygotowania do zmian trwały ponad rok

O zmianach planowanych na kilkunastu ulicach wjazdowych prowadzących na teren centrum Gliwic, a będących przedmiotem opracowania, pisaliśmy w lutym 2024 roku:

Daszyńskiego, Kozielska, Pszczyńska, Tarnogórska… Rowerowa rewolucja w organizacji głównych ulic w mieście

Wymienione tam ulice nie obejmują głównych arterii biegnących przez centrum Gliwic. Dla ul. Konarskiego, Częstochowskiej, Mikołowskiej, Dunikowskiego, Strzody, Dworcowej i Wrocławskiej także na początku 2024 r. ogłoszono osobne zamówienie publiczne.

Na ulicach w ścisłym centrum Gliwic planowane są duże zmiany. Miejscami możliwa redukcja liczby pasów ruchu

W tegorocznym planie przetargów ZDM zawarto nawet pozycje zakładające wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na tych ulicach, jednak gdy pytaliśmy o to kilka miesięcy temu, nie było jeszcze konkretnych informacji w tej sprawie (ZDM informował, że koncepcje były w trakcie dopracowywania). Wygląda na to, że teraz miasto przystępuje do wdrożenia przygotowywanych od dłuższego czasu planów.

Powstaną pasy rowerowe wydzielone z jezdni? ZDM pracuje nad koncepcjami dla centrum Gliwic

(żms)
fot. 24GLIWICE/ŻMS

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze