– Podjąłem decyzję o przygotowaniu się przez Zarząd Dróg Miejskich do wprowadzenia stref płatnego parkowania na podstawie starej uchwały z 2008 roku – informuje na stronie internetowej magistratu Zygmunt Frankiewicz.
Projekt sprzed czterech lat zakłada m.in. mniej miejsc postojowych oraz pobieranie opłat również w soboty.
Przypomnijmy, nowy projekt, przygotowany przez ZDM, pojawiał się na sesji już czterokrotnie. Po raz pierwszy w grudniu 2011 roku – został wtedy odesłany do wnioskodawcy w celu wniesienia poprawek. Na kolejnych sesjach, często po emocjonalnych sporach, a czasem bez jakiejkolwiek dyskusji, projekt odrzucano głosami radnych PO i PiS.
– Nie uda się go już wprowadzić w tym roku. Podjąłem więc decyzję o przygotowaniu się przez Zarząd Dróg Miejskich do wprowadzenia stref płatnego parkowania na podstawie starej uchwały z 2008 roku. Jest ona niedoskonała, ale nic innego nie pozostało, a zaradzenie problemom z parkowaniem w centrum Gliwic jest pilną koniecznością – powiedział Zygmunt Frankiewicz w MSI.
Dziwić może określenie starej uchwały mianem „niedoskonałej”, skoro wnioskodawcą był sam prezydent Gliwic, a koncepcja była chwalona przez jego zastępcę, Piotra Wieczorka.
W kwietniu 2008 roku, za uchwałą głosowało 17 radnych:
.
– Kajetan Gornig (PO)
– Krystyna Sowa (wówczas Forum Mieszkańców Gliwic)
– Andrzej Jarczewski (wówczas PO)
– Grażyna Walter-Łukowicz (wówczas PO)
– Janusz Łapiński (SLD)
– Zbigniew Grzyb (SLD)
– Dominik Dragon (PO)
– Jan Pająk (wówczas PO)
– Jan Wiśniewski (wówczas Forum Mieszkańców Gliwic)
– Tadeusz Olejnik (wówczas PO)
– Urszula Więckowska (PO)
– Magdalena Budny (wówczas PO)
– Mieszko Adamkiewicz (wówczas PO)
– Tadeusz Grabowiecki (wówczas PO)
– Ewa Potocka (PO)
– Marek Pszonak (wówczas PO)
– Piotr Kos (wówczas Forum Mieszkańców Gliwic)Przeciw uchwale byli wszyscy ówcześni radni PiS:
.
– Marek Berezowski
– Krzysztof Procel
– Jarosław Wieczorek
– Lesław Dykacz
– Zdzisław Goliszewski
– Marek Kopała
.
Od głosu wstrzymali się dwaj radni, którzy dziś wchodzą w skład KdGZF – Michał Jaśniok oraz Leszek Cyryło.
Prezydent Frankiewicz odniósł się również do radnych, którzy domagają się powstania większej ilości parkingów w mieście.
– Zarzut radnych, że projekt nie przewiduje na przykład budowy parkingów jest chybiony. Płatnych parkingów w centrum jest co najmniej 6 i prawie o każdej porze dnia bywają one w części puste – czytamy na stronie magistratu.
Najważniejsze różnice pomiędzy dwoma projektami? W starszym projekcie, droższa podstrefa obejmuje 36 ulic (w nowym, tylko ulice Starówki) – m.in. część Dworcowej, Berbeckiego i Zygmunta Starego. Uchwała z 2008 roku wydziela mniej miejsc parkingowych – 1900 (nowy projekt zakłada ich 2500). Inną, niekorzystną dla kierowców zmianą, byłaby konieczność wnoszenia opłat również w soboty. Do tego dochodzą wyższe opłaty za całodzienne parkowanie – 18 i 12 zł (nowe propozycje -15,60 i 8,90).
Wydaje się, że zwrot w stanowisku prezydenta to metoda na wywarcie presji na Radzie Miejskiej, która stanęłaby przed trudnym wyborem – czy poprzeć niedoskonały projekt z 2012 roku, czy zaakceptować wejście w życie fatalnej uchwały z 2008 roku.
Czy taka zagrywka przyniesie efekt, a radni ugną się i zaakceptują na przyszłej sesji nowy projekt?
O tym przekonamy się już za kilka tygodni.
(mpp)