Najlepszy dramat w konkursie im. T. Różewicza wybrany. „Mroczna diagnoza społeczeństwa”

Fot_Michal Buksa

Katarzyna Szaulińska została laureatką III edycji Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza. Autorka dramatu „Kret/Mara” otrzymała Nagrodę Główną i 50 tys. zł. Uroczystość finałowa odbyła się w gliwickim Teatrze w sobotę, 16 listopada.

Autorka jest poetką, prozaiczką, psychiatrką i psychoterapeutką. W 2022 roku opublikowała nominowany do Nagrody Literackiej Nike zbiór opowiadań “Czarna ręka zsiadłe mleko”. Napisała także książki poetyckie “Druga osoba” (Biuro Literackie, 2020) i “Kryptodom” (Biuro Literackie, 2023) oraz scenariusz komiksu o depresji “Czarne fale” i monodram “Córcia” wystawiony w Teatrze WARSawy. Zbiór angielskich tłumaczeń jej wierszy “Faith in Strangers” (tłum. Mark Tardi) został wydany w USA (Toad Press/Veliz Press, 2021).

Fot_Michal Buksa

„Kret/Mara” jest opowieścią o podróży, mroczną diagnozą człowieczeństwa, ciemną i pełną rozpaczy. Jest jednak i czymś więcej. Jest opowieścią o odkupieniu. Opowieścią o tym, że możemy skonfrontować się z własnym okrucieństwem, egoizmem i małością, aby prosić skrzywdzonych o wybaczenie. Podjąć decyzję, że pokute jest najwłaściwszą drogą. Bardzo to w duchu Dostojewskiego, w duchu „Zbrodni i kary” – tak jakbyśmy wracali do źródeł literatury, szukając w niej pocieszenia i rady – napisała w laudacji Małgorzata Sikorska-Miszczuk, przewodnicząca Kapituły Nagrody, w której zasiadali Zyta Rudzka, Beniamin Bukowski, Roman Pawłowski i Paweł Szkotak.

W finale konkursu znalazły się także teksty „Błoto” Łukasza Pawłowskiego i „Norman Freeman” Agnieszki Jelonek.

Fot_Michal Buksa

– Mijają trzy lata od powołania Nagrody i uważam, że jest to dla czas bardzo dobrze wykorzystany dla wspierania młodej polskiej dramaturgii. Po sukcesie Małgorzaty Maciejewskiej i dwóch realizacjach jej tekstu „Feblik”, w Teatrze Miejskim w Gliwicach powstaje spektakl VR na podstawie nagrodzonego tekstu „Szwaczka” Łukasza Barysa. Pojawiają się także kolejne inicjatywy wokół współczesnych tekstów, jak spektakl internetowy Macieja Piasnego. Dokładamy starań, by finaliści naszego Konkursu zyskali należne ich twórczości wsparcie. Pracujemy także nad rozwojem bazy sztuk konkursowych dla stałego zwiększania obiegu nowych tekstów w polskich teatrach. Z niecierpliwością czekamy na kolejne realizacje, w tym „Kret/Marę” Katarzyny Szaulińskiej – powiedział Grzegorz Krawczyk, dyrektor Teatru Miejskiego w Gliwicach, przewodniczący Rady Programowej Nagrody.

(mat. TMG)
fot. Teatr Miejski w Gliwicach/M. Buksa

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze