W ramach przebudowy ul. Portowej powstanie nowa ścieżka rowerowa. Jej nawierzchnia przewidziana jest z kostki betonowej bezfazowej. To rozwiązanie zgodne z przepisami, ale stojące w sprzeczności ze standardami Metropolii GZM.
Zaskoczenia zastosowanym rozwiązaniem nie kryją aktywiści zrzeszeni w stowarzyszeniu Rowerowe Gliwice.
– W czasie kiedy inne miasta prześcigają się w tym, jak podnieść jakość infrastruktury rowerowej poprzez np. całkowitą rezygnację z krawężników czy zwiększenie szerokości, gliwicki ZDM decyduje się na ruch w przeciwną stronę i wraca do ścieżek z kostki brukowej, czym cofa nas do lat 90
– komentuje Tomasz Herud z Rowerowych Gliwic.
To niejedyna taka decyzja ZDM w Gliwicach. Wkrótce ze środków „Polskiego Ładu” ma ruszyć także modernizacja ciągu pieszo-rowerowego na ul. Mickiewicza. Tu również wbrew wnioskom mieszkańcom drogowcy zdecydowali się na nawierzchnię z kostki. W obu przypadkach argumentacja ZDM jest podobna.
– Zastosowanie innego materiału tj. asfaltu jest możliwe, jednak nie jest zalecane przez gestorów sieci w wydawanych warunkach, z uwagi na infrastrukturę podziemną, ze względów utrzymaniowych
– mówi Anna Gilner, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. – Dlatego, mając na uwadze kwestie związane z dostępem do infrastruktury podziemnej i ewentualną koniecznością odtworzenia nawierzchni ciągu pieszo-rowerowego zaprojektowano nawierzchnię z kostki betonowej jako rozwiązanie najkorzystniejsze, ze względów technicznych – tłumaczy decyzję w sprawie Portowej dyrektor ZDM.
ZDM: STANDARDY METROPOLII TO ZASADA, ALE SĄ SYTUACJE WYJĄTKOWE
ZDM zapewnia, że rozwiązanie jest zgodne z przepisami. Budowa ścieżki rowerowej z kostki betonowej stoi jednak w sprzeczności z wytycznymi przyjętymi przez Metropolię GZM. W dokumencie „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej” miasta członkowskie otrzymały konkretne wskazania.
– Nawierzchnię drogi dla rowerów należy wykonywać z mieszanek mineralno-asfaltowych grubości co najmniej 4 cm w kolorze naturalnego asfaltu, zapewniającej niskie opory toczenia a także niższe koszty inwestycyjne lub utrzymaniowe od np. kostki betonowej lub nawierzchni szutrowych – czytamy w dokumencie, który powstał, by pomóc w szybkiej poprawie infrastruktury rowerowej w naszym regionie.
– Standardy Metropolitalne są stosowane na terenie miasta jako zasada, aczkolwiek w sytuacjach wyjątkowych, ze względów technicznych, stosujemy odstępstwa zgodne z obowiązującymi przepisami – wyjaśnia Gilner.
Co ciekawe, na Portowej istnieje w tej chwili niewielki fragment drogi rowerowej. Jest to odcinek… asfaltowy.
PORTOWA DO GRUNTOWNEJ MODERNIZACJI
Przypomnijmy, zakres inwestycji na ul. Portowej to nie tylko budowa nowej drogi rowerowej (przeczytaj –> Przebudowa ulicy Portowej. Jest dotacja z ministerstwa, ZDM poszukuje wykonawcy. 10 miesięcy utrudnień).
Przedmiotem zadanie jest przebudowa całego odcinka ul. Portowej na odcinku od posesji 74 do skrzyżowania z ul. Staromiejską. W zakres inwestycji, oprócz remontu ulicy i wykonania infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, wchodzą: przebudowa zjazdów, zatoki autobusowej i kanalizacji deszczowej wraz z budową nowych wylotów do rzeki Kłodnicy, budowa odcinka kanału technologicznego, a także oświetlenia ulicznego.
Oferty w przetargu na wykonanie zadania można było składać do 21 lipca. Na razie ZDM nie rozstrzygnął postępowania. Wpłynęło 10 ofert. Dwie najtańsze to oferta Pure Investment Sp. z o.o., która opiewa na 7 mln 888 tys. złotych oraz Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów S.A. (PRUiM) na 8 mln 387 tys. złotych.
Michał Szewczyk