Pierwsza z pięciu lokomotyw elektrycznych Dragon, wyprodukowana na zlecenie firmy Freightliner PL, opuściła zakłady Newag. Dzięki transakcji, gliwicka firma wzbogaci się o 17,5 mln euro.
Premierowy elektrowóz wyjechał z zakładów przy ulicy Chorzowskiej na początku lutego. Obecnie jest testowany na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Przedstawiciele gliwickiej spółki, która do niedawna działała pod nazwą Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych, liczą że pozytywny odbiór ich lokomotyw to kolejny krok do wejścia na zachodnioeuropejskie rynki.
– Zaufanie, jakim obdarzyła nas Grupa Freightliner – wiodący niezależny operator kolejowy w Europie – dowodzi słuszności naszej strategii rozwoju – komentuje Bartosz Krzemiński, prezes NEWAG Gliwice S.A.
Firma Freightliner PL zajmuje się udostępnianiem lokomotyw w celach transportowych, uwzględniając przewóz ładunków i towarów wysokiego ryzyka.
Łącznie, na zamówienie przewoźnika, z gliwickiej fabryki wyjedzie pięć lokomotyw elektrycznych. Wartość całej transakcji oszacowano wstępnie na 75 mln zł.
– Dragony charakteryzują się siłą, bezpieczeństwem, atrakcyjną ceną, ekonomią użytkowania, bogatym wyposażeniem oraz przede wszystkim bezawaryjnością. Dlatego będą stanowiły doskonałe uzupełnienie naszego obecnego taboru – powiedzieli przedstawiciele przewoźnika, po podpisaniu kontraktu z gliwicką firmą Newag.
Dragony wykonane dla Freightliner PL to sześcioosiowe lokomotywy o mocy 5 MW, przystosowane do ciągnięcia ciężkich składów towarowych o wadze nawet powyżej 4 tysięcy ton. W porównaniu do wcześniejszych modeli Dragonów, lokomotywy te wyposażone są w moduł Dual Power – dodatkowy silnik spalinowy o mocy 520 kW, umożliwiający obsługę klientów również na niezelektryfikowanych końcówkach linii oraz na bocznicach bez wykorzystywania dodatkowych lokomotyw.
Jak podaje branżowy portal rynek-kolejowy.pl, lokomotywy będą serwisowane przez Newag i zostaną objęte dwuletnią gwarancją.
(mpp)
fot. railwaygazette.com