Nowe przystanki kolejowe na terenie powiatu. Pociągi mają zatrzymywać się mi.n. w Bycinie i Pławniowicach

Rząd zapowiada powstanie w ciągu pięciu lat 200 przystanków kolejowych w całej Polsce. Trzy z nich mają znaleźć się w powiecie gliwickim. Według planu do Byciny, Rudna i Pławniowic będzie można dojechać pociągiem. Oprócz tego poprawić się ma dostępność stacji w Przyszowicach.

Przystanki mają ułatwić skorzystanie z transportu kolejowego i wymazać białe plamy komunikacyjne. W ramach inwestycji, na które łącznie przewidziano kwotę 1 mld zł, zbudowane zostaną nowe przystanki kolejowe, odbudowane te, które od lat nie istnieją oraz wydłużane perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne.

Dzięki programowi budowy 200 przystanków podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, a regionów wykluczonych komunikacyjnie będzie zdecydowanie mniej. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Program umożliwia niedużym polskim firmom budowlanym start w postępowaniach przetargowych. Wpisuje się w proces odmrażania polskiej gospodarki, ponieważ inwestycje publiczne są od lat kołem zamachowym gospodarki oraz lekiem na wyjście z kryzysu – czytamy w serwisie gov.pl.

Przedstawiona lista zadań stanowi zestaw propozycji działań inwestycyjnych, których celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.

Jak dowiadujemy się z serwisu, lista 200 zadań została opracowana na podstawie postulatów składanych przez organy samorządowe (prezydentów miast, urzędy gminy, urzędy marszałkowskie), przewoźników, zarządcę infrastruktury kolejowej, przedsiębiorców, lokalne stowarzyszenia oraz obywateli.

Dokładne lokalizacje przystanków i stacji, ich nazwy, precyzyjny zakres zadań oraz wybór pomiędzy ewentualnymi alternatywami będą przedmiotem dodatkowych konsultacji z miejscowymi interesariuszami, w celu jak najlepszego dostosowania Programu do potrzeb lokalnych społeczności. Program jest otwarty na zmiany oraz nowe propozycje.

Każdą chęć inwestycji w infrastrukturę kolejową odbieram pozytywnie. Nie brakuje jednak komentarzy, że propozycje zgłoszone do rządowego programu budowy nowych stacji nie są trafione

– komentuje Andrzej Wawrzyczek, ekspert ds. transportu Ośrodka Studiów o Mieście Gliwice.

Zamiast budować przystanki na liniach kolei piaskowej w małych sołectwach, lepiej skupić się na rozbudowie infrastruktury czynnych linii pasażerskich. W samych Gliwicach warto byłoby przywrócić na przykład stację kolejową Sośnicy, zapewniając tej największej gliwickiej dzielnicy połączenia kolejowe do Katowic. W okolicach Gliwic warto rozważyć też inwestycje na linii Pyskowice-Lubliniec, którą można przystosować do przewozów lokalnych poprzez budowę przystanków Toszek Północ i Krupski Młyn. Sporo mówi się też o zasadności odbudowy linii i stacji Pyskowice Miasto – dodaje Wawrzyczek.

W województwie śląskim w ramach Programu wybudowanych zostanie 19 przystanków:

– Nowe przystanki/zmiany lokalizacji: Chorzów Batory Niedźwiedziniec, Bycina, Koniecpol, Pławniowice, Rudno, Katowice Podlesie Saska; Katowice Piotrowice (ul. Armii Krajowej);
– Odbudowa 4 przystanków: Katowice Kostuchna, Katowice Murcki, Szczekociny, Katowice Ochojec;
– Poprawa dostępności 3 przystanków: Pszczyna, Przyszowice, Warszowice;
– Wydłużenie/przebudowa peronów 5 przystanków: Katowice Piotrowice ul. Jankego (budowa stacji kolejowej), Rybnik Paruszowiec, Rybnik Niedobczyce, Rybnik Niewiadom, Kuźnia Raciborska.

(nmm/gov.pl)
fot. px