Rząd zapowiada powstanie w ciągu pięciu lat 200 przystanków kolejowych w całej Polsce. Trzy z nich mają znaleźć się w powiecie gliwickim. Według planu do Byciny, Rudna i Pławniowic będzie można dojechać pociągiem. Oprócz tego poprawić się ma dostępność stacji w Przyszowicach.
Przystanki mają ułatwić skorzystanie z transportu kolejowego i wymazać białe plamy komunikacyjne. W ramach inwestycji, na które łącznie przewidziano kwotę 1 mld zł, zbudowane zostaną nowe przystanki kolejowe, odbudowane te, które od lat nie istnieją oraz wydłużane perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne.
– Dzięki programowi budowy 200 przystanków podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, a regionów wykluczonych komunikacyjnie będzie zdecydowanie mniej. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Program umożliwia niedużym polskim firmom budowlanym start w postępowaniach przetargowych. Wpisuje się w proces odmrażania polskiej gospodarki, ponieważ inwestycje publiczne są od lat kołem zamachowym gospodarki oraz lekiem na wyjście z kryzysu – czytamy w serwisie gov.pl.
Przedstawiona lista zadań stanowi zestaw propozycji działań inwestycyjnych, których celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.
Jak dowiadujemy się z serwisu, lista 200 zadań została opracowana na podstawie postulatów składanych przez organy samorządowe (prezydentów miast, urzędy gminy, urzędy marszałkowskie), przewoźników, zarządcę infrastruktury kolejowej, przedsiębiorców, lokalne stowarzyszenia oraz obywateli.
Dokładne lokalizacje przystanków i stacji, ich nazwy, precyzyjny zakres zadań oraz wybór pomiędzy ewentualnymi alternatywami będą przedmiotem dodatkowych konsultacji z miejscowymi interesariuszami, w celu jak najlepszego dostosowania Programu do potrzeb lokalnych społeczności. Program jest otwarty na zmiany oraz nowe propozycje.
Każdą chęć inwestycji w infrastrukturę kolejową odbieram pozytywnie. Nie brakuje jednak komentarzy, że propozycje zgłoszone do rządowego programu budowy nowych stacji nie są trafione
– komentuje Andrzej Wawrzyczek, ekspert ds. transportu Ośrodka Studiów o Mieście Gliwice.
– Zamiast budować przystanki na liniach kolei piaskowej w małych sołectwach, lepiej skupić się na rozbudowie infrastruktury czynnych linii pasażerskich. W samych Gliwicach warto byłoby przywrócić na przykład stację kolejową Sośnicy, zapewniając tej największej gliwickiej dzielnicy połączenia kolejowe do Katowic. W okolicach Gliwic warto rozważyć też inwestycje na linii Pyskowice-Lubliniec, którą można przystosować do przewozów lokalnych poprzez budowę przystanków Toszek Północ i Krupski Młyn. Sporo mówi się też o zasadności odbudowy linii i stacji Pyskowice Miasto – dodaje Wawrzyczek.
W województwie śląskim w ramach Programu wybudowanych zostanie 19 przystanków:
– Nowe przystanki/zmiany lokalizacji: Chorzów Batory Niedźwiedziniec, Bycina, Koniecpol, Pławniowice, Rudno, Katowice Podlesie Saska; Katowice Piotrowice (ul. Armii Krajowej);
– Odbudowa 4 przystanków: Katowice Kostuchna, Katowice Murcki, Szczekociny, Katowice Ochojec;
– Poprawa dostępności 3 przystanków: Pszczyna, Przyszowice, Warszowice;
– Wydłużenie/przebudowa peronów 5 przystanków: Katowice Piotrowice ul. Jankego (budowa stacji kolejowej), Rybnik Paruszowiec, Rybnik Niedobczyce, Rybnik Niewiadom, Kuźnia Raciborska.
(nmm/gov.pl)
fot. px