W KZK GOP trwają intensywne przygotowania do wprowadzenia Śląskiej Karty Usług Publicznych.
Dla użytkowników karty ŚKUP, przejazd przeważnie będzie tańszy niż dla osób posługujących się biletami papierowymi. Zmiany te dotyczyć będą jednak tylko wybranych biletów.
Zapowiadaną od dawna Śląską Kartą Usług Publicznych posłużymy się w kwietniu przyszłego roku.
Do końca pierwszego kwartału cały system powinien zostać już uruchomiony. W autobusach zamontowane są czytniki kart, automaty ukryte w czarnych skrzynkach stoją przy niektórych przystankach, a teraz powstał również projekt nowej taryfy biletowej KZK GOP, uwzględniający już elektroniczną nowość.
Nowe ceny biletów, podobnie jak możliwość korzystania z karty, wejdą w życie w kwietniu.
– Od tego momentu pasażerowie będą mogli korzystać z biletów elektronicznych, których ceny pozostaną takie same, jak obowiązujące obecnie – informuje Anna Koteras z biura prasowego KZK GOP.
W sprzedaży pozostaną także bilety papierowe, jednak pasażerowie, którzy będą woleli z nich korzystać, muszą przygotować się na większy wydatek.
Od kwietnia planowane są kolejne podwyżki.
– Jedynym rodzajem biletu, dla którego przewidziano taką samą ceną w wersji papierowej, jak i elektronicznej będzie najpopularniejszy bilet jednorazowy na jedno miasto ? kosztował będzie tak samo jak obecnie 3,20 zł – dodaje Anna Koteras.
Nowa taryfa przewiduje także wprowadzenie nowych rodzajów biletów okresowych – elektronicznych, które będą tańsze od wersji podstawowych. Ograniczone będą jednak ilością przejazdów.
– Oferta ta obejmuje wszystkie bilety okresowe ? od 24-godzinnych do 90-dniowych. Dzięki temu rozwiązaniu pasażerowie mogą kupić tańszy bilet ograniczony jednak liczbą przejazdów. Osoby, które zdecydują się na zakup biletu 90-dniowego pozwalającego na 266 przejazdów za pojedynczy przejazd, zapłacą jedynie 1,30 zł – tłumaczy Anna Koteras.
Nowymi rodzajami biletów w projektowanej taryfie są również bilety krótkookresowe (24-, 48-godzinne, 5-, 7- i 14-dniowe) imienne. Do tej pory dostępne one były wyłącznie jako bilety na okaziciela. Jako bilety imienne w ofercie znajdą się w wersjach zarówno z limitem przejazdów, jak i bez niego – w obu przypadkach ich cena będzie niższa od obecnie obowiązującej.
Przygotowany projekt taryfy zakłada uzupełnienie obecnie istniejącej taryfy strefowo-czasowej o taryfę, w której cena biletu zależeć będzie od faktycznie pokonanej odległości. Skorzystają na tym głównie pasażerowie jeżdżący autobusami na bardzo krótkich trasach.
Każda osoba, która zdecyduje się na posługiwanie elektroniczną kartą będzie miała do wyboru albo spersonalizowany albo niespersonalizowany jej wariant.
– Na karcie niespersonalizowanej kodować będzie można bilety na okaziciela. W sprzedaży pozostaną wszystkie obecnie istniejące ich rodzaje: 24-i 48-godzinny, 5-, 7-, 14- oraz 30-dniowy. Ceny tych biletów pozostaną na takim samym poziomie, jak obowiązujące obecnie. Dla tych biletów również wprowadzono wariant z limitem przejazdów, które są nieco tańsze od wersji podstawowych – tłumaczy Anna Koteras.
Oprócz biletów miesięcznych i kwartalnych, wprowadzone zostaną (w wersji elektronicznej) bilety 30-dniowe oraz 90-dniowe (będzie można je zakupić w dowolnym dniu miesiąca).
Czy nowości zaproponowane przez KZK GOP zachęcą pasażerów do wyposażenia się w karty – czas pokaże. Obojętnie jednak czy za przejazd płacić będziemy elektronicznie czy poprzez bilety papierowe, zapłacimy za tę przyjemność więcej niż mieszkańcy pozostałych regionów kraju.
Najważniejsze założenia przygotowanego projektu taryfy:
– W sprzedaży dostępne pozostaną bilety papierowe ? zarówno jednorazowe, jak i okresowe.
– Dotychczas funkcjonująca taryfa strefowo-czasowa obejmować będzie zarówno bilety papierowe, jak i elektroniczne.
– Podstawowym biletem okresowym elektronicznym będzie bilet 30-dniowy.
– Dostępne będą wszystkie obecnie obowiązujące rodzaje biletów (na jedno miasto, na całą sieć, na wybrany środek transportu, 24-, 48-godzinne, 5-, 7-, 14-dniowe, wakacyjne itd.). W ramach tej taryfy wprowadzony zostanie tańszy bilet okresowy elektroniczny, który ograniczać będzie jednak liczba przejazdów (pasażerowie, którzy nie będą chcieli skorzystać z tej opcji będą mieli dostępne również bilety w cenie regularnej ? bez limitu przejazdów).
– Taryfa odległościowa obejmować będzie wyłącznie bilety elektroniczne.
– W taryfie odległościowej koszt przejazdu uzależniony będzie od długości pokonywanej trasy. Korzystający z tej taryfy pasażerowie, którzy podróżować będą na najkrótszych odcinkach zapłacą mniej niż dotychczas. Najtańszy bilet w taryfie strefowej kosztuje 3,2 zł, w taryfie odległościowej cena biletu pozwalającego na pokonanie 1 kilometra wynosić będzie 2,4 zł.
– Nie zmieni się cena najtańszego biletu w taryfie strefowo-czasowej ? zarówno jego wersja papierowa, jak i elektroniczna kosztować będą tak jak obecnie 3,20 zł.
– Zlikwidowana zostanie opłata za przewóz bagażu i zwierząt.