Być może do końca sierpnia perspektywa modernizacji gliwickiego dworca kolejowego znacznie się przybliży.
Spółka Polskie Koleje Państwowe zaproponowała bowiem umieszczenie na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, projektu przebudowy gliwickiego dworca.
Projekt o nazwie ?Przebudowa kompleksu dworcowego Gliwice? uwzględnia m.in. przebudowę tuneli, peronów i infrastruktury torowej.
Zbudowane ma zostać również nowoczesne centrum obsługi pasażerów.
Warto zaznaczyć, że po modernizacji, podróżowanie osób niepełnosprawnych stanie się znacznie łatwiejsze, dzięki zamontowaniu specjalnych platform. Instalacja nowoczesnego systemu monitoringu poprawi również standard bezpieczeństwa podróżnych.
Teraz ruch należy do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
– 15 lipca zakończyły się konsultacje społeczne. Obecnie przygotowywany jest ostateczny wykaz nowych projektów, który zostanie zatwierdzony przez Ministra Rozwoju Regionalnego. Zaktualizowana lista zostanie opublikowana w sierpniu – wyjaśnia w rozmowie z „Gazetą Miejską” Piotr Popa, szef biura prasowego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
W przypadku akceptacji propozycji PKP, gliwicki dworzec zostanie przebudowany najprawdopodobniej do końca 2014 roku.
– Wprowadzenie na listę nowego projektu zależy od kilku czynników – m.in. od stopnia przygotowania do realizacji projektu umożliwiającego jego ukończenie najpóźniej w 2015 roku, a także, w przypadku projektów umieszczonych na liście podstawowej, od dostępności środków. – dodaje Popa.
Teraz gliwiczanom pozostaje już tylko trzymać kciuki i liczyć na przychylność ministerialnych urzędników.
Można się jeszcze pocieszyć informacją, że w poprzednich latach podział funduszy z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pomiędzy poszczególne sektory przedstawiał się następująco:
transport ? 19,4 mld euro
środowisko ? 4,8 mld euro
energetyka ? 1,7 mld euro
szkolnictwo wyższe ? 500,0 mln euro
kultura ? 490,0 mln euro
zdrowie ? 350,0 mln euroźródło: pois.gov.pl
Jasno zatem wynika, że to właśnie projekty modernizacji infrastruktury transportowej mają największą szansę na realizację. Oby podobnie było w przypadku dworca w Gliwicach.
Michał Pac Pomarnacki