Przeciąga się remont gliwickiego dworca kolejowego. Choć PKP S.A. nie potrafi wskazać aktualnego terminu zakończenia inwestycji, wiele wskazuje na to, że budynek wraz z halą główną gotowy będzie najwcześniej na wiosnę.
– Gliwicka inwestycja nie jest jedyną, która ma w tej chwili opóźnienie. Pierwotnych terminów nie udało się dotrzymać PKP np. w Szczecinie czy Jarosławiu – mówi nam Witold Urbanowicz, redaktor branżowego portalu rynek-kolejowy.pl.
W przypadku gliwickiej inwestycji każde przesunięcie terminu obarczone jest ryzykiem utraty unijnego dofinansowania (81,5 ze 157 mln złotych). Biuro prasowe PKP S.A. zapewnia jednak, że sytuacja jest pod kontrolą i ten pesymistyczny scenariusz nie wchodzi w grę.
– Często znajdują się takie furtki, które pozwalają na uniknięcie tego ryzyka. PKP zazwyczaj nie wyjaśnia, jakie mechanizmy na to pozwalają, ale ostatnio taka sytuacja miała miejsce w przypadku zakupu nowego taboru. Pamiętajmy, że gliwicki dworzec jest obiektem zabytkowym i nie wszystkie prace można wykonać równie szybko jak w młodszych budynkach – mówi Urbanowicz.
Pod gliwickim dworcem, w czwartek zamknięty został tunel T2 prowadzący od ul. Tarnogórskiej. Związane jest to z rozpoczęciem wydłużania peronu czwartego wraz z przejściem podziemnym. Tunel będzie zamknięty przez co najmniej 3 miesiące. Ta informacja PKP jest jednym z kluczy do odpowiedzi na pytanie o faktyczny czas opóźnienia prac na dworcu.
– Udostępnienie dworca podróżnym uzależnione jest od zakończenia prac w tunelu T2, a także od terminu odbiorów. Aktualnie nie jesteśmy zatem w stanie podać dokładnej daty otwarcia obiektu. Przesunięcie prac jest podyktowane koniecznością wykonania robót dodatkowych, co często występuje przy tak szeroko zakrojonych projektach – tłumaczy Paulina Jankowska z PKP S.A.
Wydaje się więc, że na gotowy dworzec wejdziemy dopiero późną wiosną 2016 roku.
– Gliwicka modernizacja wykonywana jest na lata. Lepiej żeby przeprowadzona została nieco wolniej, ale porządnie – uspokaja Witold Urbanowicz.
Remont dworca PKP w Gliwicach rozpoczął się w grudniu 2014 roku. Według pierwotnych inwestycja miała być gotowa (oprócz peronu czwartego) do końca 2015 roku. Wykonawcą remontu jest polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A.
(msz)