Nowy, możliwy termin zakończenia prac na dworcu to wiosna. „Opóźnienie mają nie tylko Gliwice”

Przeciąga się remont gliwickiego dworca kolejowego. Choć PKP S.A. nie potrafi wskazać aktualnego terminu zakończenia inwestycji, wiele wskazuje na to, że budynek wraz z halą główną gotowy będzie najwcześniej na wiosnę.

– Gliwicka inwestycja nie jest jedyną, która ma w tej chwili opóźnienie. Pierwotnych terminów nie udało się dotrzymać PKP np. w Szczecinie czy Jarosławiu – mówi nam Witold Urbanowicz, redaktor branżowego portalu rynek-kolejowy.pl.

W przypadku gliwickiej inwestycji każde przesunięcie terminu obarczone jest ryzykiem utraty unijnego dofinansowania (81,5 ze 157 mln złotych). Biuro prasowe PKP S.A. zapewnia jednak, że sytuacja jest pod kontrolą i ten pesymistyczny scenariusz nie wchodzi w grę.


– Często znajdują się takie furtki, które pozwalają na uniknięcie tego ryzyka. PKP zazwyczaj nie wyjaśnia, jakie mechanizmy na to pozwalają, ale ostatnio taka sytuacja miała miejsce w przypadku zakupu nowego taboru. Pamiętajmy, że gliwicki dworzec jest obiektem zabytkowym i nie wszystkie prace można wykonać równie szybko jak w młodszych budynkach – mówi Urbanowicz.

Pod gliwickim dworcem, w czwartek zamknięty został tunel T2 prowadzący od ul. Tarnogórskiej. Związane jest to z rozpoczęciem wydłużania peronu czwartego wraz z przejściem podziemnym. Tunel będzie zamknięty przez co najmniej 3 miesiące. Ta informacja PKP jest jednym z kluczy do odpowiedzi na pytanie o faktyczny czas opóźnienia prac na dworcu.

– Udostępnienie dworca podróżnym uzależnione jest od zakończenia prac w tunelu T2, a także od terminu odbiorów. Aktualnie nie jesteśmy zatem w stanie podać dokładnej daty otwarcia obiektu. Przesunięcie prac jest podyktowane koniecznością wykonania robót dodatkowych, co często występuje przy tak szeroko zakrojonych projektach – tłumaczy Paulina Jankowska z PKP S.A.

Wydaje się więc, że na gotowy dworzec wejdziemy dopiero późną wiosną 2016 roku.

– Gliwicka modernizacja wykonywana jest na lata. Lepiej żeby przeprowadzona została nieco wolniej, ale porządnie – uspokaja Witold Urbanowicz.

Remont dworca PKP w Gliwicach rozpoczął się w grudniu 2014 roku. Według pierwotnych inwestycja miała być gotowa (oprócz peronu czwartego) do końca 2015 roku. Wykonawcą remontu jest polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A.
(msz)