Nowy sezon GRM ruszy wcześniej, niż do tej pory. A co z zapowiadanym systemem rowerów metropolitalnych?

Gliwicki Rower Miejski w 2023 roku ma ruszyć już od 15 marca, a zatem szybciej, niż było to do tej pory. Zakończenie sezonu rowerowego wyznaczono natomiast na 15 listopada. Miasto ogłosiło przetarg na kolejny sezon systemu, dopytujemy więc GZM, co z zapowiadanym Rowerem Metropolitalnym.

 
Zgodnie ze specyfikacją zamówienia publicznego, w mieście, podobnie jak w tym roku, ma być minimum 30 stacji wyposażonych w panel informacyjny, 15 stojaków rowerowych, na których znajdzie się średnio po 10 rowerów. Wykonawca udostępni min. 293 rowery standardowe, 2 rowery typu tandem oraz 5 rowerów cargo/familijnych.

Przetarg na nowy sezon roweru miejskiego w Gliwicach ogłoszono kilka dni temu, zaś termin składania ofert upłynie 29 grudnia.

Wśród warunków wymienionych w dokumentacji, podobnie jak w poprzednim roku, zawarto zapis, iż dopuszcza się możliwość zwrotu rowerów w stacjach systemów rowerowych w jednej z gmin lub miast członkowskich Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w przypadku gdy pozwalają na to względy formalne oraz techniczne.

Co dalej z rowerem metropolitalnym?

System rowerów metropolitalnych miał zintegrować publiczne jednoślady miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tworząc największą wypożyczalnię w Europie. Choć od jego zapowiedzi minęło już kilka lat, ten nadal nie został wdrożony dla wszystkich miejscowości.

– Utworzenie sieci wypożyczalni Roweru Metropolitalnego to jedno z działań strategicznych do 2022 roku – czytamy w materiałach metropolii. Kiedy ostatecznie możemy spodziewać się uruchomienia systemu?

Najbliższe kroki to wysłanie zaproszenia do składania ofert – informuje Witold Trólka z biura prasowego Metropolii. Będzie to ostatni element procedury wyboru wykonawcy roweru metropolitalnego w trybie dialogu konkurencyjnego. Wcześniej przeprowadzono szerokie konsultacje z potencjalnymi organizatorami systemu.

Odbyły się w sumie 3 tury dialogu. Wnioski z nich zostały uwzględnione w ostatecznej wersji dokumentacji przetargowej. Obecny etap to ostateczne wewnętrzne uzgodnienia treści SWZ, OPZ oraz pozostałych elementów zaproszenia do składania ofert, w tym bardzo ważnego, jakim jest wzór umowy (umowa wieloletnia)

– przekazuje Trólka.

Jak dodaje, kluczowym zadaniem, które wpływa na czas realizacji zamówienia są uzgodnienia ze wszystkimi gminami GZM lokalizacji stacji. Proces ten trwa i będzie kontynuowany przez wykonawcę po podpisaniu umowy. Przed zaproszeniem do składania ofert musi jednak być zakończony etap weryfikacji istniejących lokalizacji stacji. Jest to potrzebne dla ustalenia harmonogramu wdrożenia.

Przewidujemy, iż oferty wpłyną w I kwartale przyszłego roku, a planowane uruchomienie Systemu RM w optymistycznym scenariuszu powinno nastąpić też w przyszłym roku. Przypominamy, system ma liczyć ok 1000 stacji i 8000 rowerów – kontynuuje przedstawiciel Metropolii.

Przypomnijmy, obecnie GZM integruje jedynie sieć rowerów miejskich obsługiwanych przez jedną firmę w kilku miastach.

Przejazdy między miastami w tym systemie nie wiążą się z żadnym dodatkowym kosztem – ani dla użytkownika, ani dla gmin. Ten zakres, (tzw. relokacje) w całości finansuje Metropolia. Problemem tego systemu jest jego ograniczony zakres – nie wszystkie gminy podpisują umowy z jednym operatorem. W tegorocznym sezonie w systemie były 4 miasta: Katowice, Tychy, Sosnowiec, Siemianowice, które zawarły umowy z NEXTBIKE.

(żms)
fot. px