Trwają prace projektowe związane z budową obwodnicą Ostropy. Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej może zostać wydane jeszcze w tym roku, a nowy odcinek trasy ma powstać w latach 2027-2029. Przebieg drogi będzie zgodny z założeniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Przypomnijmy, że miasto powróciło do sprawy budowy tej trasy w 2021 roku, kiedy to ogłoszony został przetarg na aktualizację dokumentacji projektowej dla odłożonej na kilkanaście lat inwestycji.
– Projekt wykonywany jest w oparciu o przepisy ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. specustawa drogowa), na mocy której Wojewoda Śląski wyda zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzję ZRID), obejmujące m.in. pozwolenie na budowę, zatwierdzenie podziałów geodezyjnych i wywłaszczenie gruntów pod inwestycję drogową – informuje ZDM Gliwice. Planowany termin uzyskania decyzji ZRID to IV kwartał bieżącego roku.
Na polach Ostropy ma powstać zupełnie nowa droga, która połączy odcinek “Daszyńskiego-Sowińskiego” obwodnicy zachodniej ze zjazdem na autostradę A4.
Realizacja tego przedsięwzięcia, choć planowana już w pierwszej dekadzie stulecia, w owym czasie nie miała sensu, bo nie miałaby połączeń z pozostałą siecią infrastruktury drogowej. Zakończona już budowa ostatniego odcinka obwodnicy zachodniej i trwająca realizacja obwodnicy Sośnicowic, zmieniają tę sytuację.
– Obwodnica Ostropy stanowić będzie alternatywę dla drogi wojewódzkiej nr 408 (relacji: Kędzierzyn Koźle – Gliwice), która obecnie przebiega ul. Daszyńskiego. Przedmiotowa droga z jednej strony łączyć się będzie z drogą krajową nr 78 tj. zachodnią obwodnicą miasta, na którą docelowo zostanie przełożony odcinek ww. drogi krajowej, a z drugiej strony z autostradą A-4 i planowaną w ciągu drogi wojewódzkiej nr 408 – Obwodnicą Sośnicowic (inwestycją Województwa Śląskiego – Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach) – informowała we wrześniu 2020 r. ówczesna dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Anna Gilner w odpowiedzi na interpelację radnego Łukasza Chmielewskiego.
Z jeszcze wcześniejszych doniesień wynikało, że przyszła trasa będzie przebiegać polami w dużej odległości od zabudowań mieszkalnych. W większości przypadków są to grunty prywatne o łącznej powierzchni ok. 8 hektarów. Teraz ZDM w komunikacie na temat trwających prac projektowych podaje kontakt do osoby zajmującej się podziałami i odszkodowaniami.
Mieszkańcy chcieli zmiany przebiegu obwodnicy
Petycję, w sprawie zmiany przebiegu obwodnicy Ostropy w lutym br. złożyli mieszkańcy tej dzielnicy Gliwic. Pod dokumentem podpisały się 22 osoby. Autorzy wniosku chcieli przesunięcia obwodnicy za rejon dawnej kopalni KWK Gliwice, w stronę ulicy Ciesielskiej, o 100 metrów dalej od zabudowań mieszkalnych przy ulicy Tokarskiej, wprowadzenia zmiany w MPZP odnośnie przeznaczenia terenu między autostradą A4, obwodnicą i ulicą Tokarską, z przemysłowego na budowlano-usługowy, a także utworzenia między ul. Tokarską a obwodnicą strefy zabudowań jednorodzinnych.
Wnioskodawcy wśród powodów wnioskowanych zmian wskazywali m.in., że nowa droga będzie służyć przede wszystkim transportowi ciężkiemu i dojazdowi do powstającej strefy przemysłowej.
– 19 lutego urząd poinformował nieformalny komitet, że petycja nie zostanie rozpatrzona z przyczyn formalnych. Zgodnie z przepisami, rozpatrzenie petycji może nastąpić dopiero po złożeniu w Urzędzie Miejskim w Gliwicach prawidłowo sporządzonej petycji. Do tej pory w tej sprawie nikt nie kontaktował się z urzędem – informował nas miesiąc temu rzecznik prezydent Gliwic, Mariusz Kopeć. Kilka dni później uzupełnił, że w tej sprawie nie wpłynęło do urzędu żadne inne pismo uszczegóławiające poruszone w dokumencie treści, petycja zostanie więc pozostawiona bez rozpatrzenia.
(żms)