Odcinkowy pomiar prędkości na gliwickim i zabrzańskim fragmencie DK 88, zapowiedziany ponad 1,5 roku temu, może zostać uruchomiony krótko po wakacjach. Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie wyklucza włączenia urządzeń do systemu jeszcze we wrześniu.
Kierowcy zwolnią albo posypią się mandaty – pierwsze zapowiedzi objęcia alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego tym swoistym monitoringiem prędkości pojawiły się jeszcze w listopadzie 2021 roku. Kilka miesięcy później – wiosną 2022 r. – wyłoniono wykonawcę w zamówieniu na 39 urządzeń, które mają pojawić się na różnych kategoriach dróg w całym kraju. Przetarg wygrała firma Sprint S.A. – czas na dostawę i
montaż wynosił 70 tygodni od dnia zawarcia umowy. Okres ten już wkrótce dobiegnie końca.
Przypomnijmy, że na alei Jana Nowaka Jeziorańskiego często dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Dla przykładu w 2020 r., tylko na gliwickim odcinku DK 88 doszło do 184 zdarzeń, w których zginęło 9 osób, a rannych zostało 6 osób. Szczególnie niebezpieczny jest odcinek od wiaduktu z ul. Szymanowskiego do zjazdu na ul. Pionierów. Od 2009 do 2020 r. miało tam miejsce 411 zdarzeń drogowych, w tym w tym 42 wypadki.
Sprawą zajmuje się CANARD, czyli należące do GITD Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Zgodnie z zapowiedzią tej jednostki, na trasach miały pojawić się urządzenia Unicam VELOCITY3, mające możliwość rejestracji naruszeń na kilku pasach ruchu niezależnie od tego, po którym pasie porusza się pojazd.
Umożliwiają także identyfikację pojazdu, rejestrują wizerunek sprawcy oraz szereg innych parametrów. Są dostosowane do pracy w trudnych warunkach pogodowych.
Systemy zostaną zamontowane w 39 lokalizacjach, wytypowanych na podstawie analizy poziomu bezpieczeństwa wszystkich dróg publicznych w Polsce. Lista podstawowa obejmuje odcinki dróg w 13 województwach. Znalazły się tam wybrane odcinki dróg autostrad A1, A2 oraz A4 oraz innych dróg krajowych, m.in. odcinki dróg ekspresowych S7, S11 i S14 oraz 14 dróg wojewódzkich, 3 powiatowe i 1 droga gminna. To około 200 kilometrów nowych fragmentów dróg, które zostaną objęte kontrolami.
Po zakończeniu montażu, CANARD będzie dysponował 73 tego rodzaju urządzeniami, z których wykorzystaniem kontrolowanych będzie około 400 km dróg.
Kiedy dokładnie pojawią się rejestratory na gliwickim i zabrzańskim fragmencie DK 88? GITD udzielił nam niedawno odpowiedzi
– Rozpoczęcie prac montażowych w tych lokalizacjach zaplanowano pod koniec sierpnia oraz na początku września. Po montażu systemów, urządzenia muszą przejść m.in. proces legalizacji oraz odbiorów. Po pozytywnym zakończeniu tych procesów, systemy opp przejdą testy. Po ich zakończeniu, jeśli nie będzie zastrzeżeń, zostaną przełączone w tryb rejestracji naruszeń. Nie wykluczamy, że urządzenia zaczną pracę (rejestrację naruszeń, na podstawie których będą wszczynane czynności w sprawie o wykroczenie) jeszcze we wrześniu – poinformował Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Listę 39 lokalizacji, gdzie pojawią się w tym roku odcinkowe pomiary prędkości, można znaleźć tutaj.
(żms)
fot. 24gliwice/żms, nadesłane przez Czytelników