Około 20 połączeń w metropolii obsłużą nowe pojazdy. Zawarto kontrakty z kolejnymi przewoźnikami

Do obsługi sieci komunikacji miejskiej już niebawem zostaną skierowane kolejne, nowoczesne autobusy. To efekt rozstrzygnięcia przetargu przez ZTM i podpisania nowych umów przewozowych z dwoma przewoźnikami.

 
Realizacja kontraktów, wartych w sumie około 270 mln zł, rozpocznie się 1 czerwca tego roku. Zapewnione zostaną połączenia na blisko 20 liniach w 16 miejscowościach – m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach i Zabrzu. Organizator komunikacji miejskiej szacuje, że przewoźnikom do realizacji umów potrzebne będzie w sumie ok. 40 nowoczesnych pojazdów. Od połowy przyszłego roku pojazdy te nie będą mogły być starsze niż 8 lat.

Nowe umowy przewozowe to podwyższanie standardów taborowych

Następuje systematyczna wymiana pojazdów na bardziej nowoczesne, bardziej ekologiczne, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze. Od początku ubiegłego roku podpisane zostały umowy przewozowe, które obligują przewoźników do stałego podnoszenia standardów w tym zakresie.

Klimatyzacja, ładowarki USB, Internet, ogrzewanie, monitoring, odpowiednie oświetlenie, system informacji głosowej i wizualnej, czy też rozwiązania sprzyjające szeroko pojętemu bezpieczeństwu to tylko niektóre z udogodnień, które w nowych umowach przewozowych są standardem.

Zamówienie z myślą o osobach z niepełnosprawnościami

Wzięto pod uwagę również potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Przewoźnicy będą musieli zadbać o to, aby w ich pojazdach znalazły się rozwiązania, które ułatwiają podróżowanie właśnie tej grupie pasażerów. Chodzi m.in. o funkcję przyklęku, która pozwala na obniżenie pojazdu w kierunku krawędzi przystanku, o podnośnik lub rampę najazdową oraz o specjalne, wydzielone powierzchnie w autobusach – te wszystkie rozwiązania są dedykowane osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

Dodatkowo, w pojazdach będą znajdować się wyróżniające się kolorem specjalne siedzenia dla pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się, przyciski otwierające drzwi z informacją „Stop” zapisaną w alfabecie Braille’a, czy też odpowiednio zaprogramowany i zaprojektowany system informacji pasażerskiej (dźwiękowy, czyli głosowe zapowiedzi oraz wizualny, czyli ekrany).

Inne przewidziane w umowach rozwiązania to m.in. monitoring (kamery wewnętrzne i zewnętrzne), czy też automatyczna emisja sygnałów akustycznych i świetlnych ostrzegających o zamykaniu drzwi.

Ewolucja autobusów jeżdżących na Śląsku i Zagłębiu

ZTM od początku 2022 r. podpisuje z przewoźnikami realizującymi połączenia na liniach komunikacji miejskiej nowe umowy przewozowe. To w nich uwzględniane są m.in. standardy dotyczące np. wymagań pojazdów.

Dobrym przykładem jest np. klimatyzacja, na którą pasażerowie bardzo często zwracają uwagę w okresie letnim. Jeszcze w 2020 r. ponad połowa (53%) autobusów, tramwajów i trolejbusów nie miała takiego systemu. W 2023 r. sytuacja się odwróciła – klimatyzację mają już dwa z trzech pojazdów (64%).

Tendencje wzrostowe, biorąc pod uwagę ten sam okres, widoczne są również np. w przypadku ładowarek USB (wzrost z 30 do 52%), WIFI (wzrost z 39 do 60%), systemów zliczania pasażerów (wzrost z 24 do 42%), czy monitoringu (wzrost z 52 do 70%). Coraz lepiej wyglądają również dane dotyczące emisji spalin. W 2020 r. pojazdy spełniające normę EURO 6 stanowiły 38%, dziś jest to już ponad połowa (55%).

(żms)/mat. ZTM
fot. ZTM