Plac przed dworcem PKP jest niemal gotowy. Kiedy otwarcie? Miasto potwierdziło konkretną datę

Prace przed dworcem PKP dobiegają końca. Oddanie przebudowanego układu drogowego planowane jest we wrześniu. Kiedy dokładnie? ZDM nie chce tego precyzować, z wcześniejszych doniesień wiadomo jednak, że 10 września otwarta dla ruchu zostanie ul. Boh. Getta Warszawskiego i na tę datę finalizacji całej inwestycji wskazuje magistrat.

 
Niemal cała powierzchnia placu przed stacją kolejową, łącznie z wykonanym w tym rejonie wodotryskiem, została już wyłożona płytami. W przygotowanych rabatach od dawna rośnie roślinność i nasadzone w specjalnych systemach drzewa.

Przy wyjściu z dworca, a także obok jednej z nowych wiat przystankowych, gdzie w przyszłości zatrzymywały się będą autobusy linii A4 i 224, stanęły słupy ogłoszeniowe, ustawiono też tablicę elektroniczną, podobną do tych, jakie znaleźć można na skwerze Europejskim (nad DTŚ) oraz Doncaster (za Urzędem Miejskim). Pojawiła się też spora wiata rowerowa.


Ustawiono już większość z 31 podświetlanych ławek z drewnianymi siedziskami, przewidzianych docelowo na całej przestrzeni placu przed dworcem.

Oddanie tej inwestycji do użytku gliwiczan nastąpi 10 września – potwierdziliśmy w Urzędzie Miejskim. Wcześniej dopytywana przez nas rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich nie precyzowała daty – wskazywała jedynie na wrzesień.

W gliwickim magistracie dowiedzieliśmy się również, że finałowi tej (ciągnącej się od ponad 2 lat) przebudowy towarzyszyć będą atrakcje oraz koncerty, jednak szczegóły tej imprezy nie są na razie znane.

Ponad dwa lata prac

Przypomnijmy, że prace rozpoczęto mniej więcej na początku 2021 roku, zaś zakończenie planowano na koniec 2022 roku. Już ponad rok temu wiadomo było, że utrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, przesunięto go zatem na lipiec 2023.

Rozbudowa układu drogowego po południowej stronie dworca, za którą odpowiedzialny jest Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach, objęła ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, fragment ul. Zwycięstwa, plac przed dworcem PKP, ulice Okopową i Na Piasku, plac Piastów, odcinek ul. Jagiellońskiej oraz ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Gen. Leona Berbeckiego (od alei Przyjaźni do ul. Fredry).

Koszt przedsięwzięcia, realizowanego przez Eurovię Polska SA i finansowanego z budżetu miasta przy wsparciu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (blisko 5,4 mln zł), wynosi około 49,6 mln zł brutto.

Poszczególne prace prowadzono etapami, przy zachowaniu przejezdności dla samochodów osobowych i autobusów komunikacji publicznej. Wprowadzano też elementy miejskiej zieleni – nowe rabaty z kwitnącymi bylinami, ozdobnymi trawami i krzewami oraz młode drzewa w gruncie i w donicach. Dzięki temu powierzchnia biologicznie czynna terenów sięga 61 arów.

(ŻMS), UM Gliwice