Wprowadzenie w mieście stref płatnego parkowania znacznie się opóźnia.
– Miałem ogromną nadzieję, że jej funkcjonowanie wejdzie w życie jeszcze w tym roku – powiedział prezydent Zygmunt Frankiewicz w wywiadzie dla ITV Gliwice. Dwa czynniki spowodowały jednak, że uruchomienie stref przesuwa się w czasie.
Po pierwsze wprowadzona musi zostać Śląska Karta Usług Publicznych, która jest przygotowywana dla gmin Górnego Śląska i Zagłębia.
– Tu musi być kompatybilność, żeby można było płacić tą kartą na terenie całej konurbacji, również za parkowanie w Gliwicach. Po drugie, dokumentacja, która miała być przygotowana dla stref płatnego parkowania, wtedy kiedy Rada Miejska podejmowała już decyzję w tej sprawie, zdezaktualizowała się. Wiele się zmieniło i zmiany są na tyle poważne, że wymagają w zasadzie przeprojektowania i ponownej decyzji Rady Miejskiej – tłumaczy Zygmunt Frankiewicz.
W sprawie Śląskiej Karty Usług Publicznych, która ma spełniać rolę ?pieniądza?, również za strefy płatnego parkowania, pojawiło się wreszcie światełko w tunelu.
Po wielu trudach i zawirowaniach wokół ŚKUP – trwający od roku przetarg został ostatecznie rozstrzygnięty. Karty wykona konsorcjum Asseco Poland i BRE Banku.
W 2012 roku, kosztem 50 mln zł, mają zostać zrealizowane dwa pierwsze etapy projektu. Pierwsze karty mają trafić do klientów nie później niż w lipcu 2013 roku.
– Mamy jednak nadzieję, że uda się to wykonać dużo wcześniej – informuje Anna Koteras, z biura prasowego KZK GOP.
Przetarg na wprowadzenie Śląskiej Karty Usług Publicznych to jeden z największych tego typu przetargów w Polsce. Całkowity koszt wdrożenia i utrzymania projektu Karty do 2018 r. ma wynieść bowiem ok. 190 mln zł.
W przypadku tak dużych przetargów, sprawę skontrolować musi jeszcze Urząd Zamówień Publicznych. Gdy ten wyda decyzję, będzie można podpisać umowy.
Przypomnijmy, karta będzie pełniła funkcję elektronicznego pieniądza i zapłacimy nią za usługi dostarczane przez instytucje publiczne. Obowiązywać będzie m.in. w środkach komunikacji miejskiej, w ośrodkach kultury, sportu i rekreacji, w bibliotekach, czy we wspomnianych już strefach płatnego parkowania. Karta będzie pełnić również funkcję identyfikatora jej posiadacza a także nośnika certyfikatu podpisu elektronicznego.
Co ciekawe, kartę będą mogły posiadać również dzieci poniżej 13 roku życia, bo służyć będzie także do uiszczania bardzo drobnych opłat.
Jak informuje KZK GOP, prace przy wdrażaniu Śląskiej Karty Usług Publicznych podzielone są na 4 etapy.
Etap pierwszy
Prace w ramach pierwszego etapu obejmują utworzenie dwóch Centrów Przetwarzania Danych, z których jedno będzie zlokalizowane w siedzibie KZK GOP, natomiast drugie w budynku Urzędu Miasta Katowice.
Etap drugi
Drugi etap obejmuje uruchomienie przynajmniej czterdziestu stacjonarnych automatów doładowania kart, wyposażenia przynajmniej sześciuset pięćdziesięciu autobusów i tramwajów we wszystkie urządzenia wraz z oprogramowaniem oraz dostawę i uruchomienie w zajezdniach minimum dziesięciu Punktów Zbierania Danych.
Etap trzeci
Odbiór trzeciego etapu nastąpi wówczas, gdy prawidłowo funkcjonować będzie, łącznie z urządzeniami oddanymi w ramach drugiego etapu, przynajmniej osiemdziesiąt stacjonarnych automatów doładowania kart, a co najmniej tysiąc dwieście autobusów i tramwajów wyposażonych zostanie we wszystkie urządzenia. Uruchomione muszą być Punkty Zbierania
Danych we wszystkich zajezdniach oraz przynajmniej pięćdziesiąt parkomatów; wymagana jest także instalacja przynajmniej stu urządzeń w obiektach gminnych.
Konieczne jest również uruchomienie funkcji płatności i rozliczeń dokonywanych kartami ŚKUP oraz przekazanie przynajmniej stu testowych kart.
Etap czwarty
W ramach czwartego etapu zaplanowano rozpoczęcie wydawania kart oraz powinny zostać
zainstalowane i uruchomione wszystkie pozostałe urządzenia. Etap ten zakończy się najpóźniej do lipca 2013 roku.
Katarzyna Klimek