Płatne parkowanie „wróci” na sesję za tydzień – zapowiada prezydent Gliwic

Temat płatnego parkowania w Gliwicach wraca jak bumerang.

Podczas dzisiejszej sesji radni PO i PiS chcą unieważnić obowiązującą, ale ciągle niewykonaną przez prezydenta uchwałę z 2008 roku. Tymczasem prezydent po raz piąty zamierza przedłożyć radnym projekt nowej uchwały, na kolejnej sesji, już za tydzień.

Czym różni się stara uchwała od nowego projektu? Nieco innymi stawkami za parkowanie i zasięgiem stref objętych opłatami. Nowsze propozycje są korzystniejsze dla kierowców, ale nie we wszystkich punktach. Obecne propozycje w ogóle nie uwzględniają np. ulg dla firm mających siedziby w centrum.

Czy nowy projekt w przyszłym tygodniu zyska przychylność radnych? Do tej pory był każdorazowo odsyłany do poprawek, a prezydent zgłaszał go ponownie do głosowania.

Cała sytuacja sprawia wrażenie politycznej przepychanki, w której strony próbują sobie wzajemnie udowodnić, kto jest „mocniejszy”.

Prezydent ignoruje stanowisko radnych, radni odpłacają pięknym za nadobne i projekt konsekwentnie odrzucają.

Przed czwartkową sesją prezydent wydał oświadczenie w sprawie płatnego parkowania. Tłumaczy w nim niewykonanie „starej” uchwały z 2008 roku inwestycjami i zmianami w układzie komunikacyjnym. Z oświadczenia nie dowiadujemy się jednak po co kontrowersyjna uchwała w 2008 roku była przez prezydenta forsowana, skoro po przyjęciu w ogóle nie podjęto prób jej wdrożenia. Perspektywa zmian w układzie komunikacyjnym miasta nie była przecież dla prezydenta niespodzianką, tym bardziej, że mówimy o zaledwie kilkuletnim przedziale czasowym.

(mf)

Poniżej prezentujemy w całości tekst oświadczenia prezydenta.

Pierwszą uchwałę w sprawie wprowadzenia w centrum Gliwic Stref Płatnego Parkowania Rada Miejska w Gliwicach podjęła w kwietniu 2008 r. Uchwała ta nie została wprowadzona w życie, ponieważ cały czas zmieniał się układ komunikacyjny miasta, między innymi z powodu inwestycji drogowych. W przygotowaniu jest również Śląska Karta Usług Publicznych, z którą rozwiązania SPP powinny być spójne.
.
Powrót do projektu Stref Płatnego Parkowania nastąpił pod koniec 2011 r., kiedy to prezydent miasta przedłożył Radzie Miejskiej nową uchwałę w tej sprawie, uwzględniającą zaszłe zmiany. Rada uchwały nie podjęła. Natomiast pod koniec stycznia 2012 r. Zbigniew Wygoda, przewodniczący Rady Miejskiej w Gliwicach, wysłał do Wojewody Śląskiego pismo, w którym zwrócił się do wojewody o wezwanie prezydenta Gliwic do wykonania uchwały z kwietnia 2008 r.
.
Zaktualizowany projekt trafiał jeszcze trzykrotnie pod obrady Rady Miejskiej i za każdym razem był odsyłany do wnioskodawcy. Warto również przypomnieć, że w czerwcu 2012 r. na spotkaniu z radnymi Prawa i Sprawiedliwości, na którym byli obecni także radni z innych klubów, zostały wyjaśnione wszystkie zgłaszane wątpliwości. Po tym spotkaniu nie wpłynęły żadne dodatkowe pytania czy wnioski.
Problem z brakiem rotacji samochodów w centrum Gliwic nasila się. Bezpłatne miejsca postojowe są zajmowane na wiele godzin, gdy w tym samym czasie płatne parkingi w centrum miasta dysponują wieloma wolnymi miejscami. Tym samym zaparkowanie samochodu na publicznym miejscu nawet na krótki czas jest praktycznie niemożliwe. Dlatego koniecznym jest wprowadzenie w centrum Gliwic Stref Płatnego Parkowania. Projekt uchwały w tej sprawie został przekazany Radzie Miejskiej w Gliwicach do rozpatrzenia na sesji 25 października 2012 r.
.
Uważam, że tym razem przedkładana po raz piąty Radzie Miejskiej uchwała powinna zostać podjęta. Tym bardziej, że wprowadzenie w centrum Gliwic SPP było obiecywane przez wszystkie siły polityczne biorące udział w kolejnych wyborach samorządowych, a przed wrześniowym referendum między innymi największy klub opozycyjny w Radzie deklarował chęć podjęcia przygotowanej uchwały.
.
Zygmunt Frankiewicz

Prezydent Gliwic