Pod wiaduktem kolejowym powstanie rondo turbinowe. Są już wizualizacje, roboty mają ruszyć w połowie roku

Przebudowa układu drogowego w rejonie stacji kolejowej Gliwice-Łabędy powinna rozpocząć się w połowie roku. Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu, który wyłoni wykonawcę tej zapowiadanej od dobrych kilku lat inwestycji. Koszt robót oszacowano na 80 mln zł.

 
Do 2028 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe i firma „Trakcja” zamierzają przebudować stację Gliwice Łabędy i wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, wznieść nowy wiadukt nad ul. Strzelców Bytomskich, a także wybudować nowy przystanek kolejowy w rejonie estakady Jana Heweliusza na osiedlu Kopernika.

 
Pracom prowadzonym w obrębie stacji Gliwice Łabędy towarzyszyć będzie rozbudowa układu drogowego w sąsiedztwie łabędzkiego dworca (zbieg ulic Przyszowskiej, Wolności, Strzelców Bytomskich i Głównej) oraz na fragmencie ul. Staromiejskiej w rejonie wiaduktu przy śluzie.

Inwestycja realizowana przez ZDM – związana z planowaną likwidacją wiaduktu w rejonie ulic Strzelców Bytomskich i Głównej – obejmie budowę ronda turbinowego pod nowym wiaduktem kolejowym na zbiegu ulic Przyszowskiej, Wolności, Strzelców Bytomskich i Głównej.

Zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności. Nowy układ drogowy będzie dostosowany do rozbudowywanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu w rejonie ul. Staromiejskiej. W ramach inwestycji powstaną również zatoki autobusowe, parkingi park&ride oraz bike&ride oraz infrastruktura rowerowa – ciąg pieszo-rowerowy (długości ok. 80 m) oraz droga dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 m).

Szacowany koszt inwestycji to około 80 mln zł. Zarząd Dróg Miejskich, który od stycznia br. dysponuje już decyzją zezwalającą na realizację inwestycji drogowej, przygotowuje się obecnie do ogłoszenia postępowania przetargowego, w którym wyłoni wykonawcę robót budowlanych. Planowane rozpoczęcie prac to połowa 2024 roku.

Wieloletnia kolejowa inwestycja

Przebudowa stacji Gliwice-Łabędy potrwa kilka lat (zakończenie przewidziano na początek stycznia 2028) i pochłonie ogromne nakłady finansowe (425 mln zł). W ramach zadania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. łabędzka stacja zostanie przebudowana i przystosowana do obsługi wszystkich podróżnych oraz pociągów towarowych (do 750 m długości).

Powstaną tam trzy perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i nagłośnieniem. Przebudowany i poszerzony (by umożliwić swobodne mijanie się pojazdów) zostanie także wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, z którego możliwe będzie dojście do peronu 1 w stacji Gliwice Łabędy, skąd odjeżdżają pociągi w stronę Katowic i Kędzierzyna Koźla. Nowy wiadukt powstanie również nad ul. Strzelców Bytomskich. Zostanie połączony klatką schodową i windą z peronami 2 i 3, skąd można się dostać do Katowic, Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola.

Oprócz tego planowana jest modernizacja ok. 40 km torów i sieci trakcyjnej oraz 90 rozjazdów. Prace obejmą także komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Efektem prac na stacji Gliwice Łabędy ma być podniesienie prędkości pociągów pasażerskich i towarowych. Sprawniejszy przewóz towarów będzie możliwy dzięki planowanej budowie nowego toru, który połączy stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port z pominięciem stacji Gliwice. Więcej na ten temat pisaliśmy w ubiegłym roku, kiedy zawarto umowę z wykonawcą:

Przebudowa stacji Gliwice Łabędy ma zakończyć się w 2028 roku. W planie m.in. modernizacja 40 km torowiska

(żms)/UM Gliwice, PKP PLK
animacja i wizualizacja: Biuro Projektów A-PROPOL, wiz.  PKP PLK

32 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze