Podatek od nieruchomości nieco wzrósł, ale nie wszystkim. Decyzje dostarczą urzędnicy

Od najbliższego weekendu płatnicy podatku od nieruchomości, podatku rolnego lub leśnego zaczną otrzymywać decyzje o jego wysokości na ten rok. Niektóre stawki zostały podniesione.

Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 16 listopada 2017 roku wprowadzono nowe stawki podatku od nieruchomości obowiązujące na terenie miasta Gliwice. Tyle samo co w latach ubiegłych, czyli 0,66 zł/m2, zapłacimy za powierzchnię budynków mieszkalnych.

Podwyżki ominęły także grunty zajęte na prowadzenie aktywności przez organizacje pożytku publicznego, a także te, na których znajdują się zbiorniki wodne, infrastruktura zapewniającą dostęp do portów oraz lotniska sportowe. Nie zmieniły się również wartości procentowe, w oparciu o które oblicza się wielkość podatku od budowli.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]W przypadku pozostałych powierzchni objętych podatkiem wzrost wyniósł od 2 do 42 groszy za metr kwadratowy. Najmocniej odczują to przedsiębiorcy płacący za nieruchomość, w której prowadzą działalność. W tym przypadku stawka wzrosła z 22,30 na 22,72 zł. [/perfectpullquote]

Po podwyżce, wysokości opłat od gruntów i nieruchomości są zbliżone do innych śląskich miast. W Zabrzu podmioty gospodarcze za m2 budynku płacą 22,66 zł, w Katowicach 22,61 zł, a w Rybniku 23,08 zł.

Jeśli chodzi o stawki, jakie muszą płacić gliwiczanie za zamieszkiwane nieruchomości (0,66 zł za m2), na tle Zabrza i Katowic wypadamy korzystnie. Katowiczanie płacą 0,69 zł za m2 powierzchni użytkowej, zabrzanie 0,72 zł, natomiast rybniczanie 0,75 zł.

Decyzje już wkrótce

Decyzje ustalające wysokość należności na 2018 rok są już przygotowane i gotowe do rozniesienia. Ich doręczanie rozpocznie się 9 lutego. Termin zapłaty pierwszej raty ww. podatków przypada na 15 marca, chyba, że kwota podatku nie przekracza 100 zł. Wówczas płaci się go jednorazowo w terminie pierwszej raty.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Decyzje będą doręczane przez pracowników Urzędu Miejskiego w dni robocze w godzinach popołudniowych oraz w soboty od godzin porannych – zawsze najpóźniej do godziny 20:00. [/perfectpullquote]

Każdy dokument zawiera indywidualny numer rachunku bankowego, na który można dokonać wpłaty.

(żms)/UM(mt/po)