Ambitne, śmiało ingerujące w przestrzeń miejską, czasem trudne do realizacji, ale na pewno zasługujące na uwagę urzędników. Studenci architektury Politechniki Śląskiej zaprezentowali swoje pomysły dla Gliwic.
– Koncepcje pokazują pożądane kierunki aktywizowania dzielnicy akademickiej tak, by przestrzeń była bardziej funkcjonalna i komfortowa – komentuje zaprezentowane projekty dr hab. inż. arch. Michał Stangel, organizator warsztatów.
Co proponują studenci? Na wyobraźnię najbardziej wpływa zagospodarowanie terenów przy Kłodnicy. Projekt tyle odważny, co najtrudniejszy do realizacji. Zakłada udostępnienie rzeki mieszkańcom.
– Chcemy zwrócenia się miasta frontem do rzeki, to przyniesie korzyści społeczne, środowiskowe i ekonomiczne
– mówią młodzi architekci. – Rozwiązania mogą być wprowadzane stopniowo i etapowo, tak aby całe miasto, jego mieszkańcy oraz turyści mogli czerpać z potencjału tego terenu – dodają.
Wzdłuż Kłodnicy miałyby powstać miejsca spotkań dla mieszkańców, ścieżki i miejsca dla gier edukacyjnych. Teren miałby zostać uporządkowany i sam w sobie mógłby stanowić atrakcję turystyczną.
Inne propozycje studentów to m.in. ograniczenie ruchu kołowego na ul. Dunikowskiego, zabudowa placu Krakowskiego (centrum studencko biznesowe), zagospodarowanie Parku Chrobrego czy próba ożywienia wyremontowanej niedawno ul. Akademickiej.
– Myślę, że niektóre pomysły można szybko wprowadzić w życie, np. miejsca dla foodtrucków, pawilony gastronomiczne, tarasy czy uzupełnienia miejsc do siedzenia.
Inne wymagają uzgodnień własnościowych i branżowych oraz wieloletnich inwestycji. Wnioski z warsztatów zostaną zaprezentowane władzom uczelni i choć trudno byłoby oczekiwać realizacji wprost, to mają szansę przyczynić się do planów inwestycyjnych na najbliższe lata – podsumowuje dr hab. inż. arch. Michał Stangel.
Warsztaty „Interfejsy: Kampus i miasto” dotyczyły relacji „na styku” dzielnicy akademickiej i śródmieścia Gliwic i poszukiwania możliwości ich integracji. Uczestniczyło w nich ok. 30 studentów, w tym studenci zagraniczni.
(msz)