Wraz z końcem listopada Policja opuści budynek Centrum Ratownictwa Gliwice.
– Nieprzemyślana i nieuzasadniona decyzja Policji doprowadzi do dewastacji systemu konsekwentnie budowanego przez lata dużym nakładem sił i środków – tak ocenia tę decyzję gliwicki magistrat.
Od grudnia numer alarmowy 112 przestanie działać w Centrum Ratownictwa Gliwice. W środę pismo wypowiadające umowę z urzędem miasta przesłał Komendant Miejski Policji. Dwa dni później do mediów trafiło stanowisko urzędu miasta podpisane przez Marka Jarzębowskiego, rzecznika prezydenta Zygmunta Frankiewicza.
Od ponad 8 lat funkcjonuje w naszym mieście zintegrowane stanowisko dyspozytorskie wszystkich służb ratunkowych w Centrum Ratownictwa Gliwice. W jednym miejscu pracują na co dzień służby zajmujące się porządkiem publicznym i bezpieczeństwem obywateli. Dyspozytorzy Straży Pożarnej, Policji, Pogotowia Ratunkowego i innych służb mają w CRG do dyspozycji nowoczesne narzędzia, co pozwala na optymalne wykorzystanie ich możliwości i skuteczność działania. Dzięki CRG na naszym terenie funkcjonuje numer alarmowy 112. Numer ten tylko w październiku br. był wywoływany 23 257 razy, co daje ponad 750 telefonów na dobę, czyli 32 na godzinę.
.
Na uruchomienie CRG wydaliśmy ponad 5 mln zł. Wszystkie koszty związane z powstaniem i funkcjonowaniem Centrum pokrywane są z budżetu Gliwic i powiatu gliwickiego. Efektywność zastosowanych w CRG rozwiązań niejednokrotnie została potwierdzona w sytuacjach kryzysowych, na przykład w czasie powodzi, i sprawdza się każdego dnia. Terenem działania CRG jest miasto Gliwice i powiat gliwicki ? obszar zamieszkiwany przez ponad 310 tys. mieszkańców. Wielokrotnie w ciągu tych lat CRG było odwiedzane przez zainteresowanych problematyką bezpieczeństwa i porządku publicznego z całej Polski, gdyż stanowi ono rozwiązanie wręcz modelowe, z którego doświadczeń warto korzystać.
.
Jednym z niezbywalnych i podstawowych elementów pełnego i prawidłowego działania zintegrowanego systemu ratownictwa jest funkcjonowanie w nim Policji. W CRG Policja miała swoje stanowisko dyspozytorskie. Gliwice były jednym z nielicznych miast w naszym kraju, które przystąpiło do budowy systemu opartego na rozwiązaniach sprawdzonych w krajach Europy Zachodniej. Budowa zintegrowanego systemu ratownictwa opierała się na obowiązujących przepisach polskiego prawa, a program jego działania był akceptowany również przez Policję. Miasto Gliwice zawarło z Komendą Miejską Policji w Gliwicach stosowne porozumienie w sprawie czynnej obecności Policji w systemie.
.
Od jakiegoś czasu dochodziły do nas informacje, że stanowiska dyspozytorskie Policji zostaną przeniesione z CRG do Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach, a wraz z tym numer policyjny 997 oraz, co najważniejsze, numer alarmowy 112 przestaną działać w CRG. Prezydent Miasta interweniował w tej sprawie u Komendanta Głównego Policji, Komendanta Wojewódzkiego, w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. Finałem sprawy jest pismo Komendanta Miejskiego Policji w Gliwicach z 28 listopada 2012 r. informujące, że z dniem 30 listopada 2012 r. KMP w Gliwicach wypowiada porozumienie zawarte 9 sierpnia 2001 r. z Miastem Gliwice, co skutkuje opuszczeniem przez Policję Centrum Ratownictwa Gliwice.
.
Naszym zdaniem, nieprzemyślana i nieuzasadniona decyzja Policji doprowadzi do dewastacji systemu konsekwentnie budowanego przez lata dużym nakładem sił i środków. Uważamy, że jest to decyzja skandaliczna, której skutkiem będzie chaos w tak istotnej i wrażliwej materii, jaką jest bezpieczeństwo obywateli.
.
Marek Jarzębowski
rzecznik prasowy
Prezydenta Gliwic
W poniedziałek swoje stanowisko przedstawiła KMP w Gliwicach.
30 listopada br. dwa stanowiska obsługi numeru alarmowego 112 zostały przeniesione z siedziby CRG do siedziby KMP w Gliwicach. Z punktu widzenia mieszkańców naszego rejonu nic się nie zmieniło ? po wybraniu numeru 997 i 112 telefon zostanie odebrany przez jednego z dwóch całodobowo dyżurujących policjantów.
Fizyczne przeniesienie stanowisk dyspozytorów policji zostało wymuszone obiektywnymi okolicznościami prawnymi. 30.11.2012 r. w policji wdrożono nowy informatyczny system wspomagania dowodzenia (SWD) powiązany z numerami alarmowymi 112 i 997. Przepisy wprowadzające nowe rozwiązanie określiły miejsca, w których system może być użytkowany. Wobec prawnej niedopuszczalności użytkowania go poza obiektami należącymi do policji nie pozostało nic innego, jak przenieść stanowiska alarmowe do siedziby KMP Gliwice.
Przypominamy, że zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Wojewodą Śląskim a Komendantem Wojewódzkim Policji w Katowicach, numery alarmowe 112 obsługiwane są przez policję.
W sensie funkcjonalnym uzyskanie pomocy pod numerem 112 nie ulegnie żadnym odczuwalnym zmianom dla dzwoniącego. W CRG całodobowo numer obsługiwali dwaj policjanci i ci sami policjanci będą odbierać numery alarmowe w KMP. Przewidujemy, że jedyną różnicą pomiędzy stanem aktualnym a poprzednim to miejsce służby dyżurujących policjantów.