Ponad miliard zł za 8,4 km DTŚ. Znamy coraz więcej ciekawych szczegółów

Budowa dwóch gliwickich odcinków Drogowej Trasy Średnicowej może pochłonąć astronomiczną kwotę prawie 1,1 miliarda zł!

W związku z inwestycją, w mieście powstanie wiele mostów, wiaduktów oraz tunel.

Podczas czwartkowej konferencji prasowej w urzędzie miasta, w której udział wzięli m.in. prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz oraz dyrektor spółki DTŚ Arkadiusz Dunaszewski, przybliżono szczegóły „średnicówki” w Gliwicach. Jak wiadomo od dłuższego czasu, początkowy fragment DTŚ pobiegnie od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej.

Kto wybuduje pierwszy gliwicki odcinek?

Tego jeszcze nie wiemy – na 25 kwietnia zaplanowano otwarcie ofert w przetargu na wykonanie inwestycji.

Roboty przy „średnicówce” w Gliwicach powinny rozpocząć się już w drugiej połowie bieżącego roku. Szacowany całkowity koszt budowy odcinka G1 to 305 mln zł. Na tym fragmencie zaplanowano m.in. most w ciągu DTŚ nad autostradą A1 i Kłodnicą oraz wiadukt nad torami PKP. Projekt odcinka to dzieło firmy Mosty Katowice.

– To bardzo ciekawy i skomplikowany projekt, głównie ze względu na układ węzła z autostradą – podkreślił dyrektor spółki.

Jak zapewnia magistrat, ponad 90 proc. terenów, które będą wykorzystane pod budowę odcinka, znajduje się już w rękach miasta.

Drugi odcinek, o roboczej nazwie G2, będzie dwukrotnie dłuższy – wyniesie 5,6 km. Jego początkowa część obejmie fragment od ul. Baildona do ul. Kujawskiej. Zakończy się aż przy węźle DK 88 przy ul. Portowej. Odcinek G2 ma kosztować 768 mln zł.

Podczas spotkania poruszono również kwestię mieszkańców protestujących przeciwko budowie DTŚ.

– Wszystkie dokumenty w tej sprawie są skarżone we wszystkich możliwych instancjach. Absorbowane są również instytucje i osoby, które z tym postępowaniem nie powinny mieć nic wspólnego. Trzeba zapytać oponentów, co jeszcze zamierzają zrobić w tej sprawie. Przytłaczająca większość gliwiczan jest „za” DTŚ. Stowarzyszenie, które powstało przy tej okazji i inne osoby z nim współpracujące, nie mogą mówić, że wypowiadają się w imieniu gliwiczan – stanowczo stwierdził prezydent Zygmunt Frankiewicz.

Budowa DTŚ finansowana jest w większości przez państwo – poprzez subwencję (12,5 proc. z tej subwencji musi wyłożyć miasto), którą Gliwice otrzymają z budżetu państwa oraz poprzez kredyt Europejskiego Banku Inwestycyjnego, zaciągnięty przez rząd. Dodatkowo, 75 mln euro udało się uzyskać ze środków unijnych.

DTŚ w liczbach

:
.
8,4 km – długość gliwickiego fragmentu „średnicówki”
1073 mln zł – szacowany koszt budowy gliwickich odcinków
2 jezdnie po 3 pasy ruchu w każdym kierunku od ul. Kujawskiej do granicy z Zabrzem
1 jezdnia z 4 pasami ruchu od ul. Baildona do ul. Królewskiej Tamy
2 jezdnie po 2 pasy ruchu od ul. Królewskiej Tamy do ul. Kujawskiej
1 jezdnia z 4 pasami ruchu pozostała część DTŚ w Gliwicach (m.in. ulice: Hutnicza, Konarskiego, Częstochowska, Dworcowa, Fredry, Śliwki)
10 wiaduktów, 2 mosty i 1 tunel drogowy powstanie na gliwickiej trasie „średnicówki”

(mpp)