Jeszcze w tym roku ma być gotowa koncepcja zakładająca wyznaczenie pasów rowerowych w centrum miasta. Prace koncentrują się na ścisłym centrum miasta i zakładają też powstanie nowych chodników i miejsc parkingowych. Zmiana wpłynie na kierowców, bo możliwe jest zwężenie pasów jezdni.
Koncepcję tworzenia pasów rowerowych zapowiedział już w ubiegłym roku ówczesny wiceprezydent Gliwic Mariusz Śpiewok. Dla rowerowych aktywistów była to przełomowa decyzja. Przez lata władze miasta preferowały budowę wydzielonych dróg dla rowerów. Zwrot magistratu w stronę pasów rowerowych (czyli w praktyce pasów wymalowanych na jezdni) wyniknął m.in. z kwestii budżetowych – ich tworzenie jest dużo tańsze niż budowa odrębnych ścieżek. Wydaje się, że to stanowisko zostało podtrzymane przez nowe władze miasta.
ZDM przystąpił w ostatnich tygodniach do prac nad dwiema koncepcjami dotyczącymi ruchu rowerowego.
– Pierwsze zadanie polega na wykonaniu koncepcji zakładających wyznaczenie pasów rowerowych, dróg rowerowych, dróg dla pieszych, uporządkowanie postoju pojazdów oraz w miarę możliwości zaprojektowania zieleni miejskiej
– informuje nas Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. – Celem realizacji zadania jest zapewnienie bezpiecznych połączeń rowerowych w ciągu wybranych głównych ulic w centrum miasta, tworzących tym samym siatkę tras rowerowych wraz z istniejącymi już drogami i szlakami rowerowymi. Ponadto wyznaczone zostaną drogi dla pieszych oraz nowe miejsca parkingowe dla pojazdów poprzez redukcję pasów ruchu – dodaje.
Zamówienie dotyczy ścisłego centrum miasta. Są nim objęte odcinki następujących ulic: Dworcowa, Jana Pawła II, Dunikowskiego, Mikołowska, Wrocławska, Częstochowska, Konarskiego, Zabrska, Strzody i Wyszyńskiego. Możliwe więc, że do debaty publicznej wróci gorący temat zwężenia ul. Dworcowej (przeczytaj –> Będzie zwężenie ul. Mikołowskiej i Dworcowej? Miasto ma pomysł, by powstał tu parking i droga rowerowa).
– Drugie zadanie polega na wykonaniu projektów zmiany docelowej organizacji ruchu w zakresie wyznaczenia pasów ruchu dla rowerów lub dróg dla rowerów
– mówi Stiborska. – W miejscach, gdzie wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów jest niemożliwe – ze względu na uwarunkowania geometryczne lub ruchowe ulicy (wynikające z pomiarów ruchu), projektant powinien wskazać w pasie drogowym dodatkowe rozwiązania w formie koncepcji przebudowy układu drogowego, obejmujące np. budowę drogi dla rowerów – dodaje.
To zadanie obejmuje z kolei centrum miasta i ulice wyprowadzające ruch rowerowy ze starówki (ulice Toszecka, Bernardyńska, Śliwki, Orlickiego, Świętojańska, Tarnogórska, Opolska, Dąbrowskiego, Traugutta, Poniatowskiego, Pszczyńska, Kościuszki, Andersa, Kozielska i Daszyńskiego).
ROWEROWA REWOLUCJA? NIEKONIECZNIE
Koncepcje, o których informuje ZDM sięgają zatem nawet szerzej niż wskazywali to w ubiegłym roku aktywiści z Rowerowych Gliwic. Czeka nas więc rowerowa rewolucja? Niekoniecznie. Droga od koncepcji do realizacji jest daleka, a doskonałym przykładem jest zlecona przez miasto w 2013 roku koncepcja rozbudowy sieci dróg rowerowych, która przez lata była stosowana epizodycznie i daleko było jej do wiążącego charakteru. Otwarte też pozostaje pytanie o akceptację gliwiczan dla zmian negatywnie wpływających na komfort jazdy samochodem w centrum. Ubiegłoroczny protest w obronie miejsc parkingowych na starówce (poparty przez większość sił politycznych w mieście) pokazał, że zmiany stosowane przez duże polskie miasta, w Gliwicach odbierane są znacznie chłodniej.
Aktualne koncepcje zlecone przez drogowców mają zostać przygotowane w okresie jesiennym tego roku. Dopiero wówczas rozpoczną się prace dotyczące ewentualnego wdrażania założeń w życie.
(msz)
fot. pasy rowerowe na ul. Roosevelta w Zabrzu