Pracę może stracić 350 osób. Gliwicki Newag do likwidacji?

Gliwicki zakład spółki Newag, gdzie konstruowane są lokomotywy Dragon i Griffin, może zostać zlikwidowany – alarmują związkowcy z firmy. Spekuluje się, że produkcja zostanie przeniesiona do Nowego Sącza.

Przedstawiciele spółki zaprzeczają, choć nie ukrywają, że restrukturyzacja jest konieczna i firma szykuje kilka scenariuszy rozwoju.

Plany spółki na przyszłość zostały przedstawione pracownikom w ubiegłym tygodniu. Pierwszy z nich zakłada likwidację gliwickiego zakładu i przeniesienie produkcji do Nowego Sącza. Drugi – działanie w dotychczasowej formule. Trzeci możliwy wariant to sprzedaż lub wydzierżawienie zakładu zewnętrznemu inwestorowi, a czwarty opcja to przeniesienie napraw lokomotyw spalinowych z Nowego Sącza do Gliwic.


Zarząd firmy podkreśla, że żadna decyzja nie została jeszcze podjęta, ale zdaniem związkowców najbardziej prawdopodobny jest czarny scenariusz, zakładający likwidację zakładu i przenosiny do Nowego Sącza.

Napięcie w Newagu spowodowane jest zmianą strategii rozwojowej firmy. Według przeprowadzonych analiz spółka powinna koncentrować się głównie na produkcji nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, rozwijaniu produkcji pojazdów metra oraz tramwajów, co ma wzmocnić pozycję rynkową spółki tam, gdzie trafią fundusze europejskie. Mimo nowej strategii, Newag zamierza jednak nadal startować w przetargach na naprawę i produkcję lokomotyw. Na razie jednak trudno stwierdzić, czy wygranie nawet dużego zamówienia uratuje gliwicki zakład.
Ostatni duży kontrakt na pięć lokomotyw elektrycznych Dragon z firmą Freightliner PL podpisano w ubiegłym roku. Wartość umowy wyniosła 17,5 mln euro.

Historia produkcji i naprawy taboru kolejowego w Gliwicach opiewa na 110 lat. Zakład obecnie działający pod nazwą Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych to wcześniejsze Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych. Newag stał się właścicielem gliwickiego zakładu w 2008 roku. Obecnie w Gliwicach produkowane są dwie lokomotywy elektryczne: przeznaczony do prowadzenia ciężkich składów towarowych Dragon oraz wykorzystywany w transporcie towarowym i pasażerskim Griffin. Newag ma zakłady produkcyjne w Gliwicach i Nowym Sączu, zatrudnia blisko 1,8 tys. osób. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
(msz)