Premiera w Ruinach Teatru Victoria. Autorski spektakl Teatru A: „Testament. Rzecz o Świętej Edith Stein”

W 133. rocznicę urodzin patronki Europy – św. Teresy Benedykty od Krzyża zaplanowano premierę autorskiego przedstawienia w wykonaniu Teatru A. Sceną tego niezwykłego wydarzenia będą klimatyczne Ruiny Teatru Victoria.

 

PREMIERA

12 października 2024, g.19:00
Miejsce: Ruiny Teatru Victoria, al. Przyjaźni 18, Gliwice
Cena biletów: 20/25 zł – kup bilet


Przygotowaniami do premiery spektaklu – poświęconego postaci św. Teresie Benedykcie od Krzyża – rozpoczyna się 29. sezon artystyczny nieprzerwanej działalności Teatru A z Gliwic. Lata aktywności dokumentowane są kolejnymi premierami przedstawień (tych w repertuarze ponad pięćdziesiąt), wydarzeniami o charakterze artystycznych „eventów”, działaniami z zakresu edukacji artystycznej, społecznej, profilaktycznej (w ścisłej współpracy ze Stowarzyszeniem Kulturalnym Pro – Scenium z Gliwic). Przez blisko trzy dekady Teatr A gościł na deskach scenicznych (i placach – w widowiskach plenerowych) większości polskich miast i miejscowości oraz w kilkunastu krajach europejskich. Ten sezon artystyczny rozpoczyna skupiona praca nad przedstawieniem, które premierę będzie miało w Gliwicach.

Praca nad „Testamentem…” ma swoją dłuższą historię, rozpiętą między znaczącymi rocznicami – daty tragicznej śmierci i szczęśliwą datą narodzin tej wybitnej Postaci.

W 2022 r. przypadała 80. bolesna rocznica śmierci w komorze gazowej KL Auschwitz – Birkenau Edith Stein (9 sierpnia 1942 r.), znanej również jako  Św. Teresa Benedykta od Krzyża. Wtedy, przed dwoma laty, uprzedzając rocznicę, powstał scenariusz oraz ilustracja muzyczna planowanego przedstawienia. Na realizację premiery przyszło jednak jeszcze poczekać – ostatecznie patronować jej będzie kolejna, 133-cia rocznica urodzin Edith i będzie miała miejsce 12 października 2024 r. na scenie Ruin Teatru „Victoria” w Gliwicach; na scenie, która pozostaje, z tytułu podejmowanych tu wcześniej niezwykłych realizacji, szczególnie ważna dla gliwickiej grupy.

Wśród miejsc nieobojętnych w biografii Edith – wybitnej myślicielki, filozofki, pedagożki – wykładowczyni, wreszcie, po konwersji na rzymski katolicyzm, karmelitańskiej mniszki oraz świętej Kościoła, po kanonizacji przez Papieża Jana Pawła II w 1998 r. – obok Wrocławia i Lublińca znajdują się również Gliwice (miasta wymieniane w autobiografii, pozostające obecnie w granicach Polski, dla których postać Edith Stein staje się wspólną „duchową spuścizną”). To tutaj rodzina ze strony ojca mieszkała do połowy XIX w., a ojciec Siegfried Stein zmarł w 1893 r., gdy Edith miała niecałe dwa lata. Nic zatem dziwnego, że Gliwice pojawiają się w czułych wspomnieniach przyszłej wybitnej myślicielki.

”Testament” w tytule – tłumaczony również jako „przymierze” – to przyczynek do myślenia o życiu i postawie Edith Stein, która wychowana w rodzinie żydowskiej (ortodoksyjna matka pochodziła wszak z Lublińca, ważnego ośrodka chasydyzmu) w młodzieńczym wieku deklarowała przemyślany głęboko ateizm, by ostatecznie przyjąć chrzest w Kościele Katolickim i wybrać życie zakonne – tym samym niejako w życiu dopełniając Stary Nowym Testamentem; do końca pozostając wierna sobie, co podkreślił Jan Paweł II w słowach homilii w trakcie kanonizacji mniszki:

Przygotowywane przedstawienie to w pełni autorski, muzyczny spektakl, świadomie sięgający do formy misterium (w nawiązaniu również do terminu z historii teatru, rzecz jasna – we współczesnym przetworzeniu, nie roszcząc pretensji do rekonstrukcji historycznej), które tyleż popularyzuje biografię Edith Stein, co przygląda się szerzej owej wierności świadka, wierności niesionej ostatecznie aż do komory gazowej, przymierza – obietnicy „czegoś więcej”…

W tym znaczeniu artyści Teatru A nawiązują do „swojej artystycznej drogi”, podejmując się od lat opowiadania na deskach teatru historii/biografii trudnych, bolesnych, tragicznych – domagających się jednak „mistycznego horyzontu”, by próbować rozumieć inny porządek, dla którego również ofiara Edith Stein – Świętej Teresy Benedykty od Krzyża nabiera głębokiego sensu.

Autor tekstu: Leszek Styś


Scenariusz; reżyseria: Leszek Styś
Kompozycja, aranżacja muzyczna: Jacek Dzwonowski

Obsada:
Angelika Chirowska
Małgorzata Grund – Bismor
Magdalena Kocur
Grażyna Styś

Gościnnie:
Klaudiusz Kaufmann
Mateusz Styś

(ckv)