PreZero Arena Gliwice – emocje i wymierne korzyści dla miasta

Fot_Michal Buksa

Gliwice, miasto o bogatej tradycji przemysłowej, zyskało nowe oblicze dzięki PreZero Arenie Gliwice. Przez ostatnie sześć lat, od momentu otwarcia obiektu, Arena stała się nie tylko symbolem kulturalnym, sportowym, ale również liderem ekologicznej transformacji, przyciągając miliony uczestników na wydarzenia, które na stałe wpisały się w kalendarz prestiżowych imprez w Polsce i Europie.

Podsumowując miniony rok działalności, warto przyjrzeć się wszystkim korzyściom, jakie gliwiczanie czerpią z funkcjonowania obiektu – zarówno tym emocjonalnym, jak i finansowym.

Arena wielkich wydarzeń

Od 2018 roku na Arenie Gliwice odbyło się ponad 1300 wydarzeń, które przyciągnęły ponad 2,2 miliona widzów. Koncerty światowych gwiazd muzyki – od Bryana Adamsa, po Nicka Cave’a – na stałe wpisały się w historię tego miejsca. Tylko w minionym roku zorganizowanych zostało ponad 400 imprez. Ale to nie tylko wielkie nazwiska przyciągnęły uwagę. Arena stała się również gospodarzem najbardziej prestiżowych wydarzeń sportowych, takich jak Mistrzostwa Świata w Siatkówce kobiet i mężczyzn, kwalifikacje do Mistrzostw Europy w Koszykówce, czy legendarne gale KSW, które przyciągają tłumy kibiców, zarówno z Polski, jak i zagranicy.

Gliwice gościły również takie show rodzinne jak Disney On ICE czy Cirque du Soleil. Miasto zyskało status kulturalnej i sportowej stolicy regionu, co przyczyniło się do mocnego zaznaczenia swojej pozycji na europejskiej mapie wydarzeń.

– Duże marki miejskie z powodzeniem wykorzystują obecność obiektów widowiskowo-sportowych na swoim terenie do budowania wizerunku. My pracujemy intensywnie, by PreZero Arena Gliwice była jedną z tych ważniejszych nie tylko w Polsce, ale i Europie. Dzięki temu mamy szansę wspierać rozwój oraz przyczyniać się do zwiększania rozpoznawalności marki Miasta Gliwice – ocenia Marcin Gawron, prezes spółki Arena Operator zarządzającej obiektem.

Arena jako przestrzeń biznesowa

PreZero Arena Gliwice to nie tylko wielkie widowiska, ale także przestrzeń dla inicjatyw biznesowych, takich jak konferencje, targi czy sympozja, które odbywają się przez cały rok, przyciągając profesjonalistów z różnych branż. W 2024 roku obiekt gościł ponad 100 wydarzeń, które zgromadziły firmy, korporacje i znane osobistości. Dzięki temu Arena stała się ważnym centrum dla biznesu z całej Polski, oferując platformę do rozwoju i współpracy na różnych płaszczyznach jednocześnie zapraszając ich do Gliwic.

Fot_Michal Buksa

Arena w wymiarze ekonomicznym

Co bardzo istotne, operator zarządzający PreZero Areną Gliwice nie tylko zapewnia wypełnianie jej kalendarza wydarzeniami, dba o to aby obiekt funkcjonował, ale także zasila budżet Miasta Gliwice płatnością za czynsz oraz podatek od nieruchomości. Łączna kwota z samych tych dwóch pozycji wyniesie w tym roku prawie 7 milionów złotych. Ponadto operator ponosi koszty związane z funkcjonowaniem obiektu, a także utrzymuje Arenę pod względem technicznym, ponosi koszty przeglądów, konserwacji i usunięcia bieżących awarii.

– Tylko koszty codziennego utrzymania Areny w gotowości do organizowania w nim wydarzeń wynoszą kilkanaście milionów złotych – dodaje Gawron.

Jednocześnie, na podstawie umowy koncesyjnej z miastem Gliwice, jest zobowiązany w satysfakcjonujący i wymierny sposób promować miasto czego przykładem jest chociażby niebagatelny ekwiwalent medialny miasta, który w ubiegłym roku wyniósł ponad 76 milionów złotych, dwukrotnie przekraczając parametr określony w umowie koncesji. W skrócie – tyle miasto musiałoby wydać na reklamę, by zyskać promocję, którą daje mu Arena. Innym mierzalnym parametrem funkcjonującym w takich badaniach, jest wartość sponsoringowa, która kontekście Areny i Miasta Gliwice za zeszły rok wyniosła aż 327.011.321 złotych​.

Arena jako pracodawca

Za każdym wielkim wydarzeniem w Arenie stoją ludzie, którzy dbają o każdy detal organizacyjny i techniczny. W 2024 roku stały zespół operatora liczył 54 osoby, a przy organizacji największych wydarzeń liczba zaangażowanych pracowników zatrudnianych przez Operatora wzrastała do blisko 500 osób. Ochrona, personel gastronomiczny, techniczny czy produkcyjny – każda z tych osób miała swój wkład w sukces Areny. Dzięki ich pracy obiekt stał się miejscem, które nie tylko spełnia oczekiwania organizatorów, ale przede wszystkim gości i uczestników imprez. To w sumie kilka tysięcy ludzi pracujących przy wydarzeniach w Arenie co oznacza, że jej operator stał się w ostatnich latach znaczącym pracodawcą na rynku lokalnym.

– Budując markę przedsięwzięcia biznesowego oraz wizerunku obiektu, to zespół jest jego kluczowym elementem. W PreZero Arena Gliwice mamy zespół fachowców, którzy dbają o to, aby obiekt funkcjonował bez jakichkolwiek problemów oraz o każdy szczegół organizowanych wydarzeń, doskonale współpracują z organizatorami i troszczą się o Arenę w każdym aspekcie – mówi Gawron

Arena jako gliwicka miejscówka

Efektem pracy zespołu Areny jest nie tylko rozpoznawalność obiektu, ale też jego dobra opinia wśród mieszkańców. Przypomnijmy, że ponad 80 proc. gliwiczan ma o Arenie pozytywną opinię. Od samego początku PreZero Arena Gliwice jest przestrzenią otwartą dla mieszkańców miasta – coroczne aktywności Summer Areny, Dzień Dziecka, Poranki Teatralne dla najmłodszych, wydarzenia edukacyjne to tylko niektóre z aktywności, które w 2024 roku zgromadziły ponad 70 tysięcy gliwiczan oraz mieszkańców powiatu gliwickiego.

Dla tych, którzy szukają aktywności fizycznej, Arena oferuje szeroki wachlarz możliwości – od zajęć tanecznych w Dance Arenie Gliwice po wspinaczkę na jednej z największych ścian wspinaczkowych w Polsce, Chwyciarni. Dzięki tak szerokiej ofercie, Arena stała się miejscem, łączącym rozrywkę z aktywnym stylem życia, dostosowanym do każdego wieku i zainteresowań.

– Od samego początku funkcjonowania postawiliśmy sobie za główny cel aby PreZero Arena Gliwice była miejscem dla gliwiczan. Największe wydarzenia takie, jak koncerty czy gale sportowe to część wszystkich wydarzeń, które odbywają się w obiekcie. Zależy nam, by gliwiczanie mogli na co dzień mieć możliwość skorzystania z naszej oferty, co jest widoczne w kalendarzu Areny – mówi Konrad Kozioł wiceprezes spółki Arena Operator.

Dodajmy jeszcze, że właśnie tutaj swój „dom” mają znane sportowe marki Gliwic – futsalowy Piast i koszykarski GTK, oraz IKS Jeźdźcy PreZero Arena Gliwice.

Arena jako przykład eko

PreZero Arena Gliwice to także przykład tego, jak wielki obiekt może dbać o środowisko. Wraz z partnerem tytularnym – firmą PreZero Polska – Arena wdrożyła szereg innowacyjnych działań, które nie tylko wpisują się w trend zrównoważonego rozwoju, ale także wyznaczają nowe standardy w zarządzaniu dużymi obiektami.
Zainstalowane zostały strefy recyklingowe, umożliwiające segregację na pięć frakcji oraz wdrożyła programy edukacyjne, które zachęcają odwiedzających do dbania o środowisko. Powstała stacja ładowania samochodów elektrycznych. Promowany jest carpooling i organizowane warsztaty ekologiczne.

W minionym roku PreZero Arena Gliwice zdobyła prestiżową nagrodę w kategorii „Zielony Obiekt” przyznawaną przez MP Power Awards, a w ostatnich dniach otrzymała także certyfikat „Redukujesz – Zyskujesz” przyznawany przez gliwickie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. To efekt działań podjętych w ostatnich latach.

– Chcemy być liderem w zakresie zrównoważonego rozwoju nie tylko na rynku polskim, ale i europejskim a każde, nawet najdrobniejsze działanie z naszej strony, ma realny wpływ na nasze środowisko. Dlatego intensywnie pracujemy nad tymi aspektami z zespołem naszego partnera tytularnego. Stawiamy sobie ambitne cele w tym zakresie, a jednym z nich jest zdobycie w tym roku certyfikacji Zero Waste. Bylibyśmy pierwszym certyfikowanym obiektem tego typu w Polsce – ocenia Konrad Kozioł, wiceprezes PreZero Areny Gliwice.

PreZero Arena Gliwice zdobywa nagrody nie tylko w zakresie zrównoważonego rozwoju, obiekt otrzymał nagrodę Sportowy Obiekt Roku w 2023 roku przyznawany przez Sport Biznes Polska. Gliwicka arena jest również członkiem European Arenas Association zrzeszającej czołowe areny Europy, a przedstawiciel operatora od 2023 roku jest członkiem zarządu tej organizacji.

Nie można zapominać, że PreZero Arena Gliwice to także motor napędowy dla lokalnej gospodarki. Wydarzenia przyciągają turystów, którzy przyjeżdżając na wydarzenia korzystają dodatkowo z usług gliwickich restauracji, hoteli i dostawców. Dzięki temu Arena nie tylko wzbogaca ofertę kulturalną, ale także wspiera rozwój gospodarczy Gliwic i całego regionu.

Arena jako przyszłość miasta

Obiekt, który rozpoczął swoją działalność jako centrum sportowo-kulturalne, z biegiem lat stał się jednym z najważniejszych punktów na mapie Polski. Sześć lat to zaledwie początek tego, co PreZero Arena Gliwice ma do zaoferowania. Długofalowym celem operatora obiektu jest to aby rozrywka, sport i kultura mogły współistnieć z troską o naszą planetę, tworząc niezapomniane doświadczenia, które pozostają w pamięci na długo, a mieszkańcy Gliwic mogli na co dzień korzystać z oferty obiektu.

Podsumowując 2024 rok – w PreZero Arenie Gliwice odbyło się 306 wydarzeń, w tym 125 wydarzeń biznesowych i targowych, a obiekt odwiedziło w sumie 453 000 widzów. Rok 2025 zapowiada się równie emocjonująco z koncertami Lenny’ego Kravitza i Stinga na czele. Czekają nas widowiska muzyczne The Legend i Dreamstate, wielkie imprezy cyklu Superbet Poland Darts Masters czy koncerty muzyki filmowej, Andre Rieu i Stevena Wilsona. A to dopiero początek ogłoszeń.

– Wszystkim naszym gościom, gliwiczanom, partnerom, współpracownikom i przyjaciołom PreZero Areny Gliwice dziękujemy za wspólne, dotychczasowe emocje. I życzymy kolejnych wspaniałych chwil razem z Areną w rozpoczętym właśnie 2025 roku. Zawsze jesteście tutaj mile widziani – zapewnia Marcin Gawron.

materiał partnera | informacja