Przebudowa stacji kolejowej w Łabędach odsunięta w czasie. „Większy zakres inwestycji”

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują dokumentację projektową stacji Gliwice Łabędy, obejmującą również nowy przystanek o roboczej nazwie Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza. Pierwotnie miała być gotowa w II połowie 2020. Już teraz wiadomo, że termin ten trzeba odłożyć.

Termin zakończenia prac projektowych wydłużono do III kwartału 2021 roku w związku ze zwiększonym zakresem inwestycji. Zostanie zbudowana dodatkowa krawędź peronu na przystanku Gliwice Kopernik w kierunku Pyskowic. Dzięki temu zwiększy się przepustowość stacji i dostępność kolei dla mieszkańców aglomeracji gliwickiej. Stacja zostanie przystosowana do obsługi dłuższych pociągów towarowych (do 750 m). Inwestycja będzie też dostosowana do zadania GSMR – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

GSM-R to system łączności cyfrowej oparty na standardzie GSM, zaprojektowany dla potrzeb zapewnienia komunikacji (głos i dane), pomiędzy pracownikami firm zajmujących się transportem kolejowym (za Wikipedia).

Budowa radiołączności pozwoli na szybszą jazdę pociągów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei i zapewni większą punktualność pociągów

– dodaje Głowacka.

Roboty budowlane zaplanowano w kolejnej perspektywie finansowej i mogłyby być realizowane w latach 2023-2027. Wizualizacja projektów będzie dostępna zgodnie z przyjętym harmonogramem na przełomie 2020/2021 roku.

Gliwice Łabędy to ważna śląska stacja, przez którą przebiegają linie: z Katowic do Kędzierzyna Koźla (nr 137) oraz do Pyskowic (nr 135) i dalej do Strzelec Opolskich (linia nr 132). Przez Gliwice Łabędy przebiega międzynarodowy szlak kolejowy E30 łączący Niemcy, Polskę i Ukrainę.

Dokumentacja określi szczegółowo zakres prac, które obejmą m.in. nowe tory i sieć trakcyjną oraz komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Efektem prac ma być podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h (na linii 137) oraz do 120 km/h (na linii 135). Pociągi towarowe na trasie Gliwice – Pyskowice i Gliwice – Kędzierzyn Koźle przyspieszą do 120 km/h. Sprawniejszy przewóz towarów będzie możliwy dzięki planowanej budowie nowego toru, który połączy stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port z pominięciem stacji Gliwice – podkreśla Katarzyna Głowacka.

Przypomnijmy, że w związku z przebudową stacji miasto planowało rozbudowę układu drogowego w Łabędach. Roboty budowlane miały być prowadzone w ścisłym powiązaniu z inwestycją kolejową. Odsunięcie w czasie tej ostatniej prawdopodobnie spowoduje, że plany dotyczące zmiany układu komunikacyjnego w dzielnicy również mogą się oddalić.

(żms)
fot. 24gliwice.pl