Przebudowa układu drogowego nie tak kosztowna, jak zakładano. Zgłosiło się siedmiu wykonawców

Zakończyło się składanie ofert do przetargu na przebudowę układu drogowego w rejonie stacji Gliwice-Łabędy. Swoje propozycje złożyło 7 wykonawców. Najdroższa z nich opiewa na blisko 47 mln zł.

 
Zarząd Dróg Miejskich szacował, że inwestycja może pochłonąć nawet 80 mln zł (w planie przetargów ZDM założono na ten cel 60 mln zł). Wygląda na to, że przedsięwzięcie będzie kosztowało mniej, choć poprzednie realizacje w mieście, jak np. przebudowa układu drogowego po południowej stronie dworca PKP pokazują, że ostateczne nakłady mogą wzrosnąć.

 
Oferty do przetargu na roboty budowlane w ramach zadania pn. rozbudowa układu drogowego w obrębie stacji Gliwice – Łabędy złożyło siedmiu oferentów.


Najkorzystniej cenowo wypada spółka EUROVIA POLSKA, która zaoferowała wykonanie prac za nieco ponad 39,2 mln zł. Druga pod tym względem jest gliwicka firma Silesia Invest (ok. 39,5 mln zł), a trzecie Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów (ok. 40,1 mln zł). Z kolei najdrożej roboty wyceniła spółka Hucz z Boronowa (prawie 47 mln zł). O zamówienie starały się także firmy: Banimex (43,6 mln zł), gliwicki Mostostal Zabrze (45,4 mln zł) oraz Trakcja SA (46,5 mln zł), która wraz z PKP PLK realizuje samą przebudowę stacji i torowiska w Łabędach. W najbliższym czasie okaże się, która z ofert najlepiej spełnia kryteria przetargowe.

Jeżeli zamówienie doprowadzi do wyłonienia wykonawcy prac, przebudowa dróg w Łabędach powinna – zgodnie w wcześniejszymi zapowiedziami – rozpocząć się w połowie br.

Na realizację zadania przyszły wykonawca będzie miał 42 miesiące od daty podpisania umowy. Roboty budowlane będą prowadzone w ścisłej koordynacji z inwestycją kolejową.

Przypomnijmy, że w ramach zadania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przewidziano zmianę układu torowego stacji Gliwice Łabędy. Zostanie on przebudowany i przystosowany do obsługi wszystkich podróżnych oraz pociągów towarowych (do 750 m długości). W efekcie powstaną trzy wygodne perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i nagłośnieniem.

W związku z tym zadaniem przebudowany i poszerzony zostanie wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, na którym znajdzie się peron nr 1. Stamtąd odjeżdżać będą pociągi w stronę Katowic i Kędzierzyna-Koźla. Dojście do peronu będzie możliwe spod wiaduktu – schodami i windą.

Istniejący wiadukt w rejonie ulic Strzelców Bytomskich i Głównej zostanie rozebrany. Nowy obiekt z peronami 2 i 3 na górze powstanie nad ul. Strzelców Bytomskich. Stamtąd odjeżdżać będą pociągi do Katowic, Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola. Dojście do peronów będzie możliwe spod wiaduktu – klatką schodową i windą.

Pod nowym wiaduktem kolejowym miasto wybuduje czterowlotowe rondo turbinowe zbierające ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej.

Zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności. Nowy układ drogowy będzie dostosowany do rozbudowywanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu w rejonie ul. Staromiejskiej. W ramach inwestycji powstaną również zatoki autobusowe, parkingi park&ride oraz bike&ride oraz infrastruktura rowerowa – ciąg pieszo-rowerowy (długości ok. 80 m) oraz droga dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 m).

(żms), UM Gliwice
wiz. A-Propol, PKP PLK

29 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze