Przebudowa ulicy Portowej. Jest dotacja z ministerstwa, ZDM poszukuje wykonawcy. 10 miesięcy utrudnień

Szykuje się kolejna spora inwestycja w Gliwicach. Zarząd Dróg Miejskich poszukuje wykonawcy przebudowy około kilometrowego odcinka ulicy Portowej od posesji nr 74 do skrzyżowania z ul. Staromiejską. Termin realizacji tego przedsięwzięcia to 10 miesięcy, licząc od dnia podpisania umowy.

 
O przygotowaniach miasta do tej inwestycji wpominaliśmy w 2022 roku, gdy złożono wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, jednak na tamten czas nie wiadomo było kiedy dojdzie ona do skutku. Jeszcze w październiku miasto stosowny dokument uzyskało. Teraz na stronie BIP ZDM pojawiło się zamówienie publiczne, choć wcześniej w planie przetargów ZDM na 2023 r. nie ujęto takiego zadania.

– W trakcie roku otrzymaliśmy informacje z Ministerstwa Infrastruktury o możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie ze środków rezerwy subwencji ogólnej, co zrobiliśmy. Otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 3,5 mln zł, dlatego temat powrócił. Termin realizacji zadania zależy od wyników przetargu – informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Ulica zyska brakujący chodnik i drogę rowerową (albo CPR)

Planowana inwestycja będzie polegać na przebudowie ul. Portowej w granicach istniejącego pasa drogowego w ramach budowy ścieżki pieszo-rowerowej, budowy chodników oraz budowy ścieżki rowerowej. W zakresie opracowanego projektu uwzględniono zmianę przekroju poprzecznego zmniejszając istniejącą szerokość jezdni ul. Portowej do 9,00 metrów z wykonaniem nakładki asfaltowej na obecnej konstrukcji nawierzchni. W ciągu ulicy Portowej po wschodniej stronie drogi za projektowanym krawężnikiem wprowadzono zieleniec separacyjny oraz kolejno ścieżkę pieszo-rowerową, opaskę i skarpy – czytamy w dokumentacji projektowej.

Przedmiotem przetargu jest przebudowa odcinka ul. Portowej na odcinku od posesji 74 do skrzyżowania z ul. Staromiejską. W zakres inwestycji, oprócz remontu ulicy i wykonania infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, wchodzą: przebudowa zjazdów, zatoki autobusowej i kanalizacji deszczowej wraz z budową nowych wylotów do rzeki Kłodnicy, budowa odcinka kanału technologicznego, a także oświetlenia ulicznego.

W ramach przedsięwzięcia przewidziano także przebudowę i zabezpieczenie odcinków sieci elektroenergetycznych oraz wycinkę uwzględniającą również konieczność usunięcia tzw. samosiejek.

Przypomnijmy, obecnie od posesji nr 74 do ul. Staromiejskiej ulica nie jest wyposażona w chodnik i drogę rowerową. Brakowało tam dotąd także oświetlenia ulicznego i kanalizacji deszczowej. Także nawierzchnia jezdni, wcześniej m.in. częściowo usuwana podczas robót ziemnych prowadzonych przez wodociągi, wielokrotnie łatana, wymaga niezbędnego remontu.

Miasto ma także inne plany wobec tego rejonu Gliwic

W minionych latach Zarząd Dróg Miejskich zlecił opracowanie wielowariantowej koncepcji połączenia al. Jana Nowaka-Jeziorańskiego z DTŚ w Gliwicach, na odcinku od skrzyżowania DK88 z ul. Edisona do skrzyżowania z DTŚ/Portowa. Co dalej z tą inwestycją? Według planu przetargów ZDM w IV kwartale br. ma zostać ogłoszony przetarg na zadanie pn.

„Rozbudowa DK88 z ul. Edisona” – wykonanie projektu obejmującego I etap zadania polegający na przebudowie skrzyżowania ulic Portowej i Edisona wraz z dobudową przęsła mostu nad rzeką Kłodnicą”.

Rozpoczęcia prac nie należy jednak spodziewać się wcześniej, niż za kilka lat.

– Celem naszych działań jest usprawnienie komunikacji i zrealizowania całej inwestycji w latach późniejszych, jednak na względzie trzeba mieć fakt, iż obecnie planowane nakłady na to przedsięwzięcie to dziesiątki mln zł. W tej chwili trudno potwierdzić realizację projektu ze względu na inne priorytety w mieście – informuje rzeczniczka ZDM Gliwice.

(żms)