Przyczepy gastronomiczne – biznes na czterech kołach. Warto poznać wszystkie za i przeciw

Food trucki i przyczepy gastronomiczne, zyskały w ostatnich latach sporą popularność. Jak grzyby po deszczu pojawiają się na gastronomicznej mapie Polski nowe punkty tego typu, oferujące coraz bardziej zróżnicowane menu z różnych zakątków świata.

W związku z rosnącą popularnością przyczep gastronomicznych, wiele osób rozważa otwarcie własnego food trucka. Przed podjęciem tak ważnej decyzji warto jednak dokładnie zaznajomić się ze specyfiką tego rodzaju biznesu oraz poznać wszystkie za i przeciw. Nie jest to z pewnością sposób na życie dla każdego. Jednak przy odrobinie szczęścia food truck może stać się doskonałym źródłem dochodu, a jednocześnie ogromnej satysfakcji z dobrze wykonanej pracy.

Gdzie i kiedy warto postawić na food trucka?

Właściciele food trucków zgodnie przyznają, że największe obroty odnotowują w miesiącach wiosennych i letnich. Wynika to w bezpośredni sposób ze specyfiki przyczep gastronomicznych – ich właściciele nie mogą zapewnić swoim klientom miejsc siedzących w zamkniętym, ogrzewanym lokalu, więc automatycznie liczba chętnych na posiłek z food trucka znacząco spada w zimniejsze pory roku.

Jeżeli chodzi o lokalizację naszej przyczepy, warto postawić na miejsce o dużym natężeniu ruchu pieszych, jak w okolicy ruchliwych skrzyżowań czy też w pobliżu dworców i pętli autobusowych. Dobrym pomysłem jest również food truck pod obleganą przez klientów galerią handlową. Warto postawić także na miejsca popularne wśród turystów, takie jak okolice często uczęszczanych deptaków czy też wszelakich atrakcji turystycznych. Z kolei w mniejszych miejscowościach zdecydowanie najlepszym miejscem na stałe umiejscowienie food trucka są okolice kościoła. W sezonie letnim doskonałym pomysłem jest śledzenie lokalnych informacji odnośnie odbywających się w okolicy imprez masowych, takich jak festyny czy też różnego rodzaju festiwale. Wówczas, dzięki możliwościom mobilnym, możemy bez trudu udać się w takie miejsce i liczyć potencjalne spore zyski od zdobytych w ten sposób klientów.

[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się w naszym kraju festiwale food trucków i z całą pewnością na takie imprezie nie może zabraknąć żadnego właściciela gastronomicznej furgonetki.[/perfectpullquote]

Biznes na kółkach? Jakie koszty będą na nas czekać?

Głównym i najbardziej odczuwalnym kosztem związanym z założeniem biznesu gastronomicznego na czterech kołach jest oczywiście zakup odpowiedniego pojazdu. Oprócz tego należy go wyposażyć we wszelkie niezbędne sprzęty gastronomiczne, takie jak chociażby: grille, opiekacze do bułek, gofrownica, frytkownice czy też mikrofalówki. Większość z tych rzeczy dostaniemy w sklepie Emaks.

Koszty takiej inwestycji na start wahają się zazwyczaj od 30.000 do 35.000 złotych. Natomiast przy tworzeniu biznesplanu nie sposób pominąć comiesięcznych kosztów związanych z prowadzeniem food trucka. Poza tak oczywistymi pozycjami jako koszty zaopatrzenia czy też ewentualnego wynagrodzenia dla przyszłych pracowników, należy wziąć również pod uwagę specyficzne koszty związane z tym rodzajem działalności, w tym paliwo do naszego pojazdu, czy też opłaty za postój. W zależności od wybranego przez nas miejsca, taka opłata może wynieść od 1.000 do nawet 2.500 złotych.

Wyróżnij się w tłumie!

Niezwykle istotna jest kwestia wyboru menu dla naszego food trucka. Wśród wielu miejsc, serwujących głównie typowe dania typu fast food, takich jak burgery, zapiekanki czy frytki, warto postawić na oryginalność. Aby nasz food truck przyciągnął klientów, którzy w przyszłości będą do niego chętnie wracać, warto wymyślić sposób, w jaki nasza furgonetka może wyróżnić się spośród coraz liczniejszej konkurencji. Być może strzałem w dziesiątkę będzie niezwykle popularna kuchnia włoska lub bardzo modna obecnie kuchnia wegańska i wegetariańska?

Innym chwytliwym pomysłem na swego rodzaju specjalizację dla nowego food trucka są dania z ryb lub też kuchnia meksykańska. Nie można również zapomnieć o stylistyce naszego pojazdu. Przede wszystkim musi on przyciągać spojrzenia i posiadać wyraźny akcent dekoracyjny, który będzie już z daleka wyróżniał naszego food trucka. Chwytliwym pomysłem może być zaopatrzenie się w zewnętrzne głośniki, które będą wygrywać przyjemne dla ucha melodie. Oczywiście należy zadbać również o to, aby nasz pojazd był zawsze czysty, a otoczenie wokół niego estetyczne i przyjemne dla oka.

Nie bój się nowych technologii

Zakładając biznes gastronomiczny, zdecydowanie nie można pominąć roli mediów społecznościowych w wypromowaniu naszej nowej inwestycji. Nasz food truck powinien posiadać fanpage na Facebooku, który będzie dla klientów źródłem wiedzy odnośnie menu, aktualnej lokalizacji naszego pojazdu oraz najnowszych promocji. Warto zachęcić potencjalnych klientów do polubienia naszego fanpage’a, oferując na przykład atrakcyjne obniżki dla fanów. Doskonałym pomysłem jest również założenie spersonalizowanej strony internetowej, na której będzie można znaleźć wszelkie informacje odnośnie naszej działalności.